Olivier Brisac, CEO en medeoprichter van de prijsvergelijker KillMyBill (energie, telecom en finance), geeft zijn tips om uw aanwezigheid op een online prijsvergelijker te optimaliseren.

In enkele jaren tijd is het internet uitgegroeid tot de belangrijkste wereldwijde informatiebron. En hoewel de Belgische webmarkt nog niet zo rijp is als die in het Verenigd Koninkrijk of in Frankrijk, is het van essentieel belang om nu al te anticiperen op de uitdagingen die eraan vasthangen. De online prijsvergelijkers en referencingsites kunnen in dit verband een toegangspoort naar de digitale wereld zijn, ook als uw activiteit niet webgerelateerd is.

Waarom aanwezig zijn op een prijsvergelijker?

Er bestaan steeds meer prijsvergelijkers, en voor vele consumenten vormen ze een extra filter in hun aankoopprocessen. (65% van de Belgen beweerden dat ze in 2013 een prijsvergelijker hadden gebruikt.*) Vermeld worden in zo'n vergelijker levert extra zichtbaarheid op en betekent  vooral toegang tot een groter prospectenpotentieel. Er bestaan vergelijkers voor alle sectoren (energie, horeca, verzekeringen, persoonlijke diensten, …). Misschien wordt u – zonder dat u dat weet – al vermeld op zo'n site. Sommige vergelijkers vermelden immers de openbare informatie van uw onderneming om uw profiel aan te maken, en sommige sites geven de surfers ook de mogelijkheid om een pagina over uw activiteiten te creëren. Om te weten of dit het geval is voor uw onderneming volstaat een eenvoudige zoekopdracht op Google.

Hoe kan ik mijn profiel op een online prijsvergelijker optimaliseren?

Bent u aanwezig op een prijsvergelijker of op een referencingsite, dan is het nuttig die presentatiefiche te verzorgen om ze te laten renderen. Eenvoudige details kunnen u helpen het verschil te maken: vermeld alle praktische informatie omtrent uzelf op een duidelijke en zichtbare manier (postadres en e-mailadres, telefoonnummer, openingsuren, enz.), voer een identiek prijsbeleid op alle verkoopkanalen en illustreer uw activiteit met een foto (van uw winkel, uw product, of gelinkt met uw activiteit).

Een website, een pagina op Facebook of een newsletter helpen u direct contact te leggen met uw mogelijke klanten door uw nieuwigheden en uw promoties te delen. Voortaan ontvangt u een gedeelte van de flow die door de vergelijkings- en referencingsites wordt gegenereerd, en kunt u deze her-internaliseren tot een intern prospectenbestand. 

Hoe meer positieve commentaren genereren?

Prijzen spelen een belangrijke rol, maar commentaren ook. Aarzel dus niet om uw huidige klanten een kaartje te geven dat hen uitnodigt om een commentaar achter te laten op het/de platform(en) waarop u wordt vermeld (dat kan aan de balie in uw winkel, samen met de rekening of wanneer u uw facturen verzendt). Dit zal u toelaten een evenwicht te vinden met de ontevreden klanten, want wie ontevreden is, is meestal sneller geneigd om zulks online te melden.

Olivier Brisac

Olivier Brisac is managing partner bij Co.Builders. Deze start-upversneller heeft zich gespecialiseerd in de digitale wereld, artificiële intelligentie en ‘the internet of things’.

Verzend