Geloof vooral niet dat 'slim' kopen een aangeboren talent is. Het is een professionele competentie die men stap voor stap verwerft en versterkt. Als inkoper moet u uw behoeften kennen en uw markt analyseren om te bepalen hoe u uw leveranciers gaat aanpakken. Bedrijfsleider Frédéric Anspach van XLPS weet dat aan elke goede aankoop een grondige voorbereiding voorafgaat!

Identificeer uw behoeften

Voor u de markt begint af te speuren op zoek naar opportuniteiten, moet u aan introspectie doen en uw behoeften definiëren. Het juiste evenwicht van een stock die u wapent tegen haperingen in de toevoer, zonder de actiefwaarde van de onderneming buitenmaats op te pompen, garandeert de best mogelijke indexen voor financiële prestaties. Optimaliseer uw bestellingen door rekening te houden met risico's en termijnen. Ook dat maakt deel uit van de te bekijken oplossingen. In dit verband kan de aanschaf van beheersoftware die aangepast is aan uw activiteiten, zeer nuttig zijn.

Vergelijk het aanbod

U moet kritisch staan tegenover uw klanten, want zij zullen altijd de neiging hebben zich te beperken tot leveranciers van bekende merken, om zo hun risico's te drukken. Het blijft fundamenteel om continu naar alternatieven te zoeken door de beschikbare aanbiedingen te vergelijken: ga naar beurzen, surf naar vergelijkende websites.

Anticipeer op veranderingen

Vergelijken volstaat niet: u moet ook aanpakken en anticiperen op komende trends! Blijf op de hoogte van veranderingen in de technologie om alert te zijn voor grote innovaties op uw markt. Als u geen rekening houdt met de vooruitgang, dreigt u snel achterop te geraken. Dat geldt vooral voor de technische of digitale sectoren. Evoluties versnellen de processen, en heel vaak verminderen de kosten op termijn. Wie wil bijblijven, abonneert zich best op magazines en newsletters uit de sector.

Onderhandel intelligent

Zodra u goed weet wat uw behoeften precies zijn en welke opportuniteiten uw markt aanbiedt, ontwikkelt u een aangepaste benadering door een lijst met argumenten voor te bereiden die u tijdens de komende onderhandelingen zult hanteren. Onthoud dat kostenverlaging niet uitsluitend gekoppeld moet zijn aan het uitoefenen van druk op de leverancier. Het verdient altijd de voorkeur om samen na te denken over kostenverlaging, bijvoorbeeld door het leveringsproces te optimaliseren. Een win-winrelatie is altijd beter dan eenrichtingsverkeer!

Bijdrage:

Frédéric Anspach

Frédéric Anspach, 59 jaar oud, heeft 14 jaar operationele ervaring en 12 jaar ervaring in corporate consulting en training. Momenteel werkt hij als senior trainer en consultant bij XLPS voor vele nationale en internationale ondernemingen. Daarnaast is Frédéric gepassioneerd door sport en klassieke muziek.

Verzend