De snelle veranderingen in de economie en de technologie bieden kmo’s een concurrentieel voordeel, aldus innovatie-expert Steven Peleman. Ondermeer door samen te werken met concurrenten kunnen zij soepeler inspelen op veranderingen.

Waarom samenwerken met concurrenten?

“Vandaag is het bijna onmogelijk om nog alle troeven zelf in handen te hebben. Om te innoveren of om uw positie te versterken, moet u dus zoeken naar de juiste partners in uw ecosysteem, partners die complementair zijn. Waarom zou u dan geen afspraken maken met uw concurrenten, om samen dingen te doen die u niet kunt én zij niet kunnen? Samen nieuwe activiteiten uitbouwen, aan de grenzen van ieders mogelijkheden, naast uw bestaande activiteiten waar u blijft concurreren.”

“Op die manier deelt u de investering in innovatie en de risico’s verbonden aan R&D, en kunt u sneller naar de markt trekken. Dat zijn de klassieke voordelen van open innovatie.”

Open innovatie onder concurrenten

“Het concept van open innovatie (waarbij ontdekkingen en vernieuwingen worden gecreëerd en/of gevaloriseerd met anderen) is al enige tijd een hype”, zegt Peleman. “De naam ‘open innovatie’ is nieuwer dan het concept, al is het nu meer dan ooit verspreid. Zelfs grote bedrijven gebruiken het, ook al hebben ze enorme R&D-budgetten en zij doen hiervoor meer en meer beroep op concurrerende start-ups.” In België hebben diverse kmo’s de voordelen al ontdekt: Jaga radiatoren werkte samen met ondermeer leveranciers om het productgamma te vernieuwen, Curana (fietsonderdelen) ontwierp met concurrenten producten die buitenlandse massaproductie de baas kunnen. De gekende fabrikant van barometers Dingens zocht en vond met kenniscentra naar een oplossing voor het verbod op kwik.

Risico’s en kansen van samenwerking

Als een start-up samenwerkt met concurrerende bedrijven, bestaat de kans dat deze laatste de succesvolle kleine partner gewoon opkoopt.

Maar ‘open innovatie’ biedt ook kansen voor kmo’s. “Een voordeel dat kmo’s namelijk hebben, is dat zij vaak erg flexibel zijn. In economisch snel veranderende tijden is deze wendbaarheid een competitief voordeel”, aldus Peleman. “Daarnaast biedt een samenwerking met een groot concurrerend bedrijf ook de mogelijkheid voor de kmo om middelen en infrastructuur te gebruiken waarover ze anders nooit zou kunnen beschikken. Er is dus een win-win-scenario mogelijk. De kmo moet er enkel over waken dat ze de dynamiek blijft sturen en dat de samenwerking zich niet vastrijdt in de eventuele bureaucratie van het grote bedrijf.”

Op zoek naar wat er nog mist

Steven Peleman raadt kmo’s aan te zoeken naar de kleine stukjes van de puzzel die nog ontbreken, liefst aan of net over de grens van het eigen kunnen. Zo vormde een psychologe uit Mortsel haar pand om tot een praktijkruimte voor meerdere psychologen met een verschillende specialiteit, met succes hoewel het dus om concurrenten gaat.

“Controleer goed met wie u in zee gaat en vermijdt de ‘piraten’. Open innovatie is ‘people driven’, een goede klik en een gemeenschappelijke visie zijn cruciaal. De partners moeten idealiter op voorhand weten wat ze willen bereiken en wat het ongeveer mag kosten om de haalbaarheid vast te stellen. En één ding is zeker: niets is zeker en niets loopt zoals initieel gedacht. Wees dus open en flexibel tegelijk.”

Steven Peleman

Steven Peleman heeft een brede ervaring met innovatie in de praktijk en als onderzoeker. Hij is medeoprichter van het Europese competentiecentrum voor open innovatie www.exnovate.org.

Verzend