Een ondernemer die investeert in passieflokalen (dat zijn gebouwen met een erg laag energieverbruik) doet dat niet alleen vanuit de wens om kosten te drukken of premies te krijgen: het gaat ook om een engagement op het vlak van CSR. George Blackman, CEO van Realco, de wereldwijde marktleider in hygiëneoplossingen op basis van enzymen, legt uit hoe de nieuwe passiefkantoren van het bedrijf in Louvain-la-Neuve deel uitmaken van een globale aanpak.

Een keuze in lijn met het DNA van het bedrijf

Voor Realco, al meer dan twintig jaar actief in ecologische biotechnologie, waren passiefkantoren een logische en natuurlijke keuze die geheel in lijn lag met het DNA van de onderneming. Het bedrijf is een voorloper in het onderzoek naar krachtigere, meer economische en ecologische oplossingen, zowel binnen zijn vakgebied als voor de dagelijkse gang van zaken binnen het bedrijf. CEO George Blackman: “Het CSR-principe zit verankerd in de kern van onze activiteiten. Realco levert hygiëneproducten op basis van natuurlijke enzymen: duurzame en hernieuwbare oplossingen, in dienst van de mens en zijn leefomgeving. Kiezen voor passiefkantoren was voor ons een perfecte voortzetting van de waarden die we als bedrijf cultiveren.”

Investeren op verschillende niveaus

“De hele infrastructuur werd grondig uitgedacht, want we willen ons blijvend engageren op het vlak van duurzame ontwikkeling door onze energie-efficiëntie te optimaliseren en de voorkeur te geven aan hernieuwbare energiebronnen.” Het prijsverschil met een niet-passiefkantoor is aanzienlijk en bedraagt tussen de acht en twaalf percent. Naast gloednieuwe gebouwen investeerde het bedrijf ook in:

  • de uitvoering van een energie-audit;

  • de installatie van zonnepanelen, met een jaarlijkse energiebesparing van 50% in kWh;

  • de inrichting van een nieuw systeem met perslucht als belangrijkste krachtbron tijdens de productie;

  • de overgang naar LED-verlichting, die resulteerde in een drastische vermindering van het verbruik;

Stuk voor stuk investeringen die het bedrijf, met groene certificaten en steun van het Waals Gewest, de mogelijkheid bieden om de dagelijkse impact van zijn activiteiten op het milieu tot een minimum te beperken. 

Cultiveren van welzijn op het werk als belangrijkste ROI

Het milieu is dus een erg belangrijk gegeven in de cultuur van het bedrijf. Maar ook de mensen zelf zijn belangrijk, belangrijker zelfs dan financieel gewin. Zo geeft Blackman geen cijfers als het gaat over de ROI (nvdr : return on investment – rendement van een investering), want wat volgens hem primeert op korte én lange termijn, kan niet worden becijferd. “De vermindering van onze financiële lasten was niet de belangrijkste factor toen we kozen voor passiefgebouwen. De grootste return heeft te maken met de mensen in ons bedrijf. Deze CSR-investeringen bieden ons de kans om onze teams achter één vlag en gemeenschappelijke waarden te scharen. Concreet wordt dat bijvoorbeeld vertaald in de uitwerking van een charter voor ons personeel. Via dit charter zien we er vanaf de rekrutering op toe dat de interne bedrijfscultuur in overeenstemming is met de missie van ons bedrijf en het nieuwe gebouw. Tegelijk staat het nieuwe gebouw synoniem voor een aangename werkplek. Dat alles creëert een gevoel van waarde bij de werknemers, en maakt van hen gelukkige mensen op het werk.”

Een initiatief dat ook gunstig is voor het merkimago

Het passiefgebouw is dus inspirerend en in overeenstemming met de producten, diensten en mensen van het bedrijf. Op die manier helpt het onbedoeld ook bij de branding: “Wanneer we bezoekers ontvangen, zijn we trots op onze kantoren. Het gebouw blijft niet onopgemerkt en we krijgen veel positieve commentaren. Ze zijn dus goed voor ons imago en onze bekendheid. Het is meer een gevolg dan een doel, maar het is sowieso een pluspunt!”

George Blackman

George Blackman volgde een ingenieursopleiding in management en verdiende zijn strepen bij grote namen uit de chemische en farmaceutische sector zoals BASF, Johnson & Johnson en UCB. Daarna was hij gedurende twee jaar Strategy & Marketing Director bij Realco, wereldwijd marktleider in hygiëneoplossingen en -processen op basis van enzymen, om in januari 2018 zijn vader op te volgen als CEO van het bedrijf.