Als ondernemer kun je nooit genoeg netwerken. Het is altijd belangrijk om je kennissenkring uit te breiden, ongeacht je activiteitensector of je jaren ervaring als ondernemer. Voor Jean-Luc Vasseur hebben de bedrijfswereld, commerciële relaties en netwerken geen geheimen meer: hij is dus de geknipte persoon voor wat extra toelichting.

Diversiteit creëren binnen je netwerken

Jean-Luc Vasseur heeft als senior ondernemer herhaaldelijk een bedrijf opgestart, maar blijft trouw aan een gouden regel: “Laat de ecosystemen in alle diversiteit groeien. Het is belangrijk geen onderscheid te maken tussen de netwerkers of tussen de sectoren waarin ze actief zijn. Zo blijf je evolueren, synergieën en waarde creëren. Daarom heb ik Walhardent opgericht, een federatie die niet alleen zakenclubs, maar ook culturele, toeristische en sociale verenigingen groepeert.

Samenwerking tussen startende en senior ondernemers bevorderen

Ook na al die jaren blijft Vasseur intensief netwerken: “Op mijn leeftijd heb je heel wat bagage waarmee je anderen kunt helpen en ervaringen die je kunt delen. Maar ik vindt het ook fijn om contact te leggen met de nieuwe generatie ondernemers. Het helpt te innoveren, de zaken anders te bekijken en een frisse wind te laten waaien door onze misschien wat verouderde visie op ondernemen. Daarnaast zijn er de nieuwe uitdagingen waarvoor ondernemers met jarenlange ervaring soms niet zijn opgeleid. De contacten tussen de verschillende generaties zijn dus heel belangrijk”.

Andere goede redenen om te netwerken?

Bovenop het creëren van een diverse kring rond je, kun je door te netwerken ook:

  • Win-winsituaties creëren: complementaire spelers samenbrengen is ideaal om aan elkaars verwachtingen en behoeften te voldoen. Zo ontstaat er een win-winrelatie;
  • Je koudwatervrees overwinnen: door elkaar op netwerkevenementen te ontmoeten, neem je remmingen weg en kun je contacten leggen;
  • Blijven groeien: “Ik heb alles geleerd door te netwerken. Elke partner die ik op die manier heb ontmoet, heeft me geholpen om te groeien en me verder te ontwikkelen. Ik ben begonnen als kleine ondernemer met een bakkerijdepot en ben stap voor stap geëvolueerd naarmate ik andere ondernemers leerde kennen.”

Hoe je netwerkt speelt geen rol…

Samenwerking is de kracht achter succes
Wanneer hij een evenement organiseert, zet  Vasseur onderaan op de uitnodiging: ‘Naamkaartje verplicht !’ Want, volgens hem is er geen mirakelrecept en is het ene format niet beter dan het andere: “Sommigen willen graag deelnemen aan evenementen met sectorgenoten of rond een specifieke behoefte, anderen willen vooral hun kennissenkring uitbreiden. Allebei kunnen ze uitmonden in een succesvolle samenwerking. Alles hangt vooral af van de mogelijkheden en het ritme van de deelnemers. Je moet de tijd nemen om alles in je op te nemen en de relatie op te bouwen volgens je mogelijkheden. Overigens, of je elkaar nu ontmoet in een businessclub, een afterworkclub, tijdens een workshop of op een conferentie, het is de ontmoeting op zich die telt.

En na de handdruk?

Hoe je verder gaat na het netwerkevenement, hangt af van de persoon die je hebt ontmoet:

  • Een potentiële partner: je stelt voor om elkaar meer informeel te ontmoeten. Je kunt dan nagaan wat de wederzijdse interesses zijn en of je op termijn een akkoord kunt sluiten, of je samen kunt groeien. Dat formaliseer je dan in een brief of een meer officieel partnerschapsvoorstel;
  • Een prospect of klant: je komt terug op wat er gezegd is in het eerste gesprek, je bespreekt een oplossing die je eventueel hebt voor een behoefte van de prospect.

Dat kan tot resultaat leiden… of niet. Het belangrijkste is om relaties aan te gaan en eerst en vooral vertrouwen te creëren. Want, wie op een dag een product of dienst nodig heeft, zal sneller een beroep doen op iemand die hij al heeft ontmoet dan op een onbekende. Overigens kan iemand met wie je geen commerciële relatie kunt aangaan je wel bij anderen aanbevelen.

Jean-Luc Vasseur

Jean-Luc Vasseur is sinds een dertigtal jaar serie-ondernemer en is ook erg actief in netwerken en initiatieven die ondernemers samenbrengen. Naast zijn bestuursmandaten is de zakenman ook voorzitter geworden van de vzw’s Commerce Liégeois en Culture Liège. Hij heeft een achtergrond in marketing, management en digitale communicatie en zet zich onder meer in voor personen met beperkte mobiliteit (PBM) en Télévie. Hij verzorgt ook regelmatig lokale publicaties rond sociaal-culturele thema’s (agenda, magazines…).