Talrijke beginnende ondernemers en freelancers zijn geneigd om alle opdrachten te aanvaarden, zelfs als die niet binnen hun corebusiness vallen of onderbetaald zijn. Hoe vermijdt u die valkuil? 

Zowel mijn eigen ervaring als verhalen van collega's hebben mij ervan overtuigd dat er slechts twee soorten 'ja' bestaan. 

- Een oprechte en doordachte 'ja': het instemmen met een opdracht die past bij onze competentie, onze prijs en waarden;

- en een overhaaste 'ja', uitgesproken uit schrik of gemakzucht.

Deze tweede 'ja' spruit vaak voort uit een gebrek aan vertrouwen. De ondernemer stelt zich de vraag: is mijn prijs wel juist? Beantwoordt mijn product (of dienst) echt aan de vraag of moet ik ruimer gaan?  Zal mijn klant me laten staan als ik een opdracht weiger omdat mijn planning vol is?  

Waarvan hebben we schrik?

Deze angst is begrijpelijk, maar werkt verlammend. Laten we de meest voorkomende vormen eens belichten. 

- Schrik dat een klant u zal laten staan? Ofwel hebben we met de klant een relatie vol vertrouwen en wederzijds respect en begrijpt hij perfect een weigering, ofwel door de prijs, ofwel door een tijdelijke overvloed aan werk. Ofwel hebben we niet zo'n relatie. Zal een 'ja' hieraan iets veranderen? 

- Schrik voor een leeg orderboekje: welke boodschap sturen we uit over onze waarde en knowhow als we gelijk welke prijs of gelijk welk werk aannemen? 

- Schrik om een buitenkans te laten liggen: wat als u net na deze klant van een andere klant het aanbod van uw leven krijgt? 

'Neen', een reden tot vooruitgang?

Voor u 'ja' zegt, ademt u diep en denkt u even na ("Ik zal u morgen iets laten weten"). Als uw 'ja' is ingegeven door angst, durf dan 'neen' te zeggen. Leer opdrachten te weigeren op dezelfde manier als u deze aanvaardt: met kennis van zaken. Zo biedt u uw angsten het hoofd in plaats van ze te ontvluchten. Als uw schrik gegrond blijkt, kunt u sneller uw tactiek aanpassen. Als uw angsten ongegrond blijken, heeft u meer vertrouwen in uzelf en uw keuzes. 'Neen' leren zeggen, helpt bovendien om uw business in de goede richting te ontplooien. 

Frédéric Wauters

Frédéric Wauters, copywriter en specialist in content strategy, richtte het agentschap Ex Abrupto op. Als manusje van alles, is hij ook leraar, muzikant en Krav Maga instructeur bij Go4Krav, de zelfverdedigingsschool in Brussel waarvan hij medeoprichter is.

Verzend