U herkent het wel, als ondernemer heeft u dikwijls tientallen zaken aan uw hoofd: een offerte opstellen voor een nieuwe klant, de onbetaalde facturen opvolgen, een zakenlunch vastleggen met een nieuwe prospect, een nieuwe werknemer opleiden, etc. Vaak zijn er te weinig uren op een dag om alle nodige taken uit te voeren, en dat veroorzaakt stress. Dankzij  minimeditaties kunt u deze stress tegengaan en u beter concentreren. Cindy Maas van Relax In de Klas legt uit hoe u dit aanpakt.

Betere ademhaling via minimeditaties

“Minimeditaties leren u om u bewust te worden van uw eigen gedachtengang en uw gedachtentrein gemakkelijker te sturen. Het doel van een meditatie is namelijk niet zozeer om uw hoofd leeg te maken, dan wel bewust te worden dat we denken en wat dat met ons doet. Wanneer u deze eigenschap aanleert, zult u op een onbewaakt moment minder ver afdwalen. Dat zal uiteraard uw productiviteit ten goede komen.”

“Cruciaal voor deze korte meditaties is een goede ademhaling. Door bewust te zijn van uw eigen ademhaling zal u ook bewuster worden van uw eigen lichaam. U krijgt namelijk meer zuurstof binnen en uw kunt uw gedachten even laten rusten, waardoor u meer energie krijgt en op een andere manier omgaat met stress en druk”, verduidelijkt Maas.

“Alles begint bij een buikademhaling, waarbij het niet de borstkas is die uitzet als u inademt, maar uw buik. Deze manier van ademen is veel gezonder dan de borstademhaling. Bij een minimeditatie volgt u gewoon de ademhaling: hoe zuurstof ons lichaam binnenkomt en weer verlaat.

Een dagelijkse gewoonte

Het komt erop aan om uzelf er regelmatig aan te herinneren totdat het een automatisme wordt. Ik ben destijds begonnen met een app op mijn computer die me een twintigtal keer per dag een seintje geeft dat het tijd is om me een minuut op mijn ademhaling te concentreren. Zo bestaan er tientallen, zoals Wekker, Reminder of gewoon de standaard wekkerapp op uw smartphone. Een andere manier is overal kleine post-its of stickertjes hangen. Dat kan letterlijk overal: in de auto, aan de ijskast of koffiemachine, in een vergaderruimte, zelfs op het toilet! Neem elke gelegenheid te baat om die korte adempauze te nemen en de hoekjes zo wat minder scherp te maken. Voor u het weet is het een gewoonte.”

Apps als coach

Ten slotte benadrukt Maas nog dat u geen instant-resultaten mag verwachten: “in tegenstelling tot kinderen, hebben volwassenen het vaak moeilijker met het aanleren van nieuwe dingen. Reken dus dat het enkele maanden kan duren voor u echte resultaten ziet. Desnoods kan u gebruik maken van een meditatie app, zoals The Mindfulness App of de Mindfulness Coach. En eenmaal u resultaten boekt, zullen ze u helpen om uw werk energieker en creatiever aan te vatten!”

Cindy Maas

Cindy Maas was 20 jaar actief bij verschillende multinationals, tot ze in 2013 een opleiding yoga-instructrice volgde en aan de slag ging als zelfstandige yoga-leerkracht. Een jaar later werd ze medeoprichter van Relax In de Klas, een coöperatie die een combinatie van yoga, mindfulness en ademhalingsoefeningen gebruikt om kinderen en volwassenen te leren dagelijks rustmomenten in te bouwen.

Verzend