Roland Vaxelaire, stichter van het adviesbureau in mvo ‘Tensegrity @ Work’, geeft meer uitleg over het concept maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo), of duurzaam ondernemen, en legt uit hoe u dit kan toepassen in uw bedrijf.

Het concept "mvo"

Maatschappelijk verantwoord ondernemen, of kortweg mvo, is een soort van ondernemen waarbij u niet alleen oog heeft voor het economische aspect van uw onderneming, maar ook het ecologische en sociale in rekening neemt. U streeft dus naar een goede relatie met zowel de economie, als het milieu en de samenleving. Het doel dat u voor ogen moet houden, is van elke betrokken partij een medestander te maken, een partner, en geen bron van spanning. Bij onenigheid met een leverancier bijvoorbeeld, moet u zich niet onverzoenbaar opstellen. Het is beter om een manier te vinden om de spanning weg te nemen en een zo goed mogelijke samenwerking tussen u en uw partners uit te bouwen.

Mvo en kmo’s

Volgens Roland Vaxelaire stelt u als hoofd van een kmo best mvo centraal in uw onderneming. Bij multinationals is het gebruikelijk om aan herbebossing te doen of een ngo te steunen. Maar een kleine of middelgrote onderneming heeft vaak de mensen noch de middelen om deze dubbele doelstelling te ondersteunen. Daarom moet u de doelstellingen die met mvo samengaan, integreren in die van uw eigen bedrijf. Daarvoor moet u zichzelf deze fundamentele vraag stellen: “Wie is mijn onderneming?”

De waarden van mijn onderneming

Het doel van een onderneming is niet uitsluitend winst maken, maar ook beantwoorden aan een behoefte van de samenleving. Het is juist dit aspect waar u moet zien achter te komen, om de ware bestaansreden van uw onderneming te achterhalen. Met deze fundamentele identiteit in gedachte, kunt u zich volgende vragen stellen:

  • Wat levert mijn bedrijf? Op welke manier? En voor wie?
  • Ten koste van wat? En van wie?

Deze vragen moet u toepassen op de drie dimensies die van belang zijn bij het concept van duurzame ontwikkeling: de economie (de bron van de winst, de loonsverdeling, de kosten, …), de samenleving (de wisselwerking met stakeholders), en het milieu (de wisselwerking en de impact op alle niveaus). De antwoorden op deze vragen vormen uw oplossingen. U levert bijvoorbeeld een kwaliteitsproduct aan uw klanten, maar doet dit wel ten koste van het milieu, door vervuilende en giftige productieprocessen te gebruiken? U weet op welk punt u zich kunt verbeteren.

Besluit: Een strategie van mvo implementeren in uw bedrijf staat gelijk aan een stap terug nemen en zich afvragen: “Hoe kan ik mijn beroep nog beter doen?”

Roland Vaxelaire

Na een managementcarrière bij grote internationale groepen, richtte Roland Vaxelaire een eigen adviesbureau in mvo op: Tensegrity @ Work. Sinds 2009 beheert hij ook de vzw Philosophie & Management.

Verzend