Het leven van de ondernemer staat vaak synoniem voor stress en lange werkdagen, wanneer daar ook nog onrustig slapen en slapeloosheid bij komt, riskeert hij zijn balans te verliezen. Neuroloog en slaapspecialist dr. Ossemann geeft enkele tips om de kwaliteit van onze nachtrust te bevorderen. 

1. Bereid u voor op de nacht. Doe dat zelfs vóór u vertrekt op kantoor

Een van uw belangrijkste hindernissen op weg naar bed is het feit dat u bezig blijft met wat er morgen op het programma staat. Gun uzelf, vóór u vertrekt op kantoor, een half uurtje om alles wat u morgen moet doen, op een rijtje te zetten op papier, post-it, tablet of pc. Zo maakt u uw hoofd leeg voor u naar huis vertrekt, en kunt u een echte grens trekken zonder uw legitieme bezigheden naar de achtergrond te verdrukken. 

2. Respecteer uw vrijetijdsagenda

Veel ondernemers beheersen meesterlijk de kunst om hun professionele agenda te beheren. Dat gaat al te vaak ten koste van hun ontspanning (sport, cultuur, qualitytime met het gezin). Deze ontspanning is echter onmisbaar voor het mentale evenwicht. Geef ontspanning de plaats die ze verdient door ze – net zoals een zakelijke afspraak – te noteren en te blokkeren in uw agenda.

3. Zorg voor een gezonde context

Enkele eenvoudige, gezonde leefregels maken het hele verschil: 

  • eet geen te zware of te overdadige maaltijden.
  • vermijd tabak en opwekkende dranken (koffie, thee, cola …) in de periode voor het slapen gaan.
  • beoefen geen intensieve sport in de laatste twee uren voor u naar bed gaat.
  • vermijd tv-kijken (en andere soorten beeldschermen) vlak voordat u gaat slapen. En verban het tv-toestel uit uw slaapkamer.

4. Creëer een vast ritueel

Een ritueel voor het slapengaan kan heel eenvoudig zijn: trek uw pyjama aan, schenk uzelf een kopje kruidenthee, lees enkele pagina's lichte literatuur… Door dit ritueel elke avond te herhalen, 'manipuleert' u uw brein. Dit zal zichzelf dan ook voorbereiden op de slaapmodus. En als u er bovendien in slaagt om elke avond omstreeks dezelfde tijd te gaan slapen, 'programmeert' u uw slaap nog doeltreffender.

Goede nacht! 

Bijdrage:

Michel Ossemann

Michel Ossemann is hoofd van de dienst Neurologie van het UMC Dinant Godinne en voorzitter van 'La Ligue Francophone Belge Contre l’Epilepsie'. 

Verzend