Er zijn nog nooit zo veel mogelijkheden geweest om informatie te verzamelen via een enorme waaier aan technologieën. Deze overvloed aan keuzes en informatie heeft ook grote gevolgen voor u als ondernemer. Cyriel Kortleven, internationaal spreker en auteur van het boek ‘Less is Beautiful’, deelt enkele tips voor ondernemers om de vloek van kennis te doorbreken.

Keuzestress

Als u 1 minuut onoplettend bent op het internet, mist u 1.500 blogposts, 98.000 tweets, 600 nieuwe YouTube video’s en 168 miljoen e-mails. Bij Starbucks kunt u kiezen uit 87.000 drankcombinaties. Die combinaties van drankjes kunt u zelfs niet in een heel leven uitproberen. En er bestaan nu zelfs al vergelijkingssites van vergelijkingssites om ons te helpen bij het maken van de juiste keuze (www.snakewool.nl).

Heel wat mensen worden bijna verlamd door de keuzestress en al die mogelijkheden. Een goede ondernemer dient zich dan ook te concentreren om de enorme hoeveelheid aan informatie terug te brengen tot behapbare inzichten waar zijn ‘consument’ daadwerkelijk iets mee kan. En dat is natuurlijk een hele uitdaging. 

Doorbreek de vloek van kennis

We hebben vaak de neiging om anderen te overstelpen met een hoeveelheid van informatie om onze expertise te tonen, zeker in een professionele omgeving. Dat noemen we “de Vloek van Kennis” aangezien we veronderstellen dat de luisteraar dezelfde expertise (of alleszins dezelfde interesse) heeft in het onderwerp als u. Voor u is het onderwerp waarover u spreekt immers zeer logisch.

In de meeste gevallen is dat echter niet het geval en kan uw onderwerp helemaal nieuw zijn voor de toehoorder. Bovendien heeft de gemiddelde mens slechts een kortetermijngeheugen. Onderzoek heeft aangetoond dat de meeste mensen zich ongeveer zeven zaken kunnen herinneren in hun bewustzijn – een beetje afhankelijk van de taak en verwachtingen.

Dus wanneer u volgende keer op een receptie rondloopt en enthousiast over uw passie en werk vertelt, denk dan aan deze vloek van kennis. Overrompel uw toehoorder niet met allerlei details over uw werk, maar focus op de essentie. Stel uzelf de vraag: welke boodschap wil ik dat mijn toehoorder zich herinnert als deze persoon volgende week aan mij terugdenkt. 

Meer S.U.C.C.E.S. in uw communicatie

Voor een beklijvende boodschap is het onderzoek van de gebroeders Dan en Chip Heath erg interessant. In hun boek onderzochten ze waarom heel wat “broodje aap” verhalen blijven “plakken” terwijl veel belangrijkere, echte boodschappen zeer snel worden vergeten. Ze vonden 6 principes die de “plak-factor” van een boodschap verhogen:

S imple
U nexpected
C oncrete
C redible
E motional
S tories

Een mooi voorbeeld om de SUCCES-formule te illustreren is de boodschap die president Kennedy gaf op 25 mei 1961: “Het is ons doel om een man op de maan te laten landen en hem veilig terug te brengen voor het einde van dit decennium.” Indien Kennedy een CEO van een bedrijf was geweest, dan had zijn boodschap waarschijnlijk als volgt geklonken: “Onze missie is om internationaal leider in de ruimtevaart industrie te worden door maximale, team-georiënteerde innovatie en strategisch gekozen ruimtevaart initiatieven te realiseren.”

Probeer deze SUCCES formule een keer uit op uw boodschap of bedrijfsmissie. Misschien is onderstaande wedstrijd de ideale gelegenheid om te starten?

Meer voorbeelden hoe “minder” tot succes kan leiden, vindt u op de website www.lessisbeautiful.co (en nee, de letter “m” ontbreekt niet. Less is beautiful.)

Cyriel Kortleven

Cyriel Kortleven

Met meer dan 15 jaar ervaring in het domein van creativiteit en innovatie is Cyriel Kortleven een veelgevraagde spreker op conferenties, events en interne bijeenkomsten. Hij is auteur van 4 boeken in het domein van de creativiteit. In de voorbije jaren heeft hij het meesterschap ontwikkeld om een open en informele sfeer te creëren. 

Verzend