Wilt u dicht bij uw klanten staan door hen een kwaliteitsvol product aan te bieden en door hen een leuke ervaring te bezorgen? Maak ‘luisteren’ dan tot één van uw passies. Luisteren naar uw klanten is belangrijk. Maar om helemaal volledig te zijn, houdt deze methode ook in dat u een luisterend oor dient te bieden aan uw medewerkers en uzelf! 

Luisteren naar uw klanten? Een must volgens Carette!

Anne-Marie Steen-Michels, mede-oprichtster van Carette, benadrukt het belang van input. Daarvoor raadt zij aan om steeds te luisteren naar uw medewerkers, uw klanten en uzelf.

Luister naar uw klanten

Wanneer u een product aanbiedt, loont het steeds de moeite om goed naar uw klanten te luisteren. Leer hun voorliefdes kennen en sta open voor suggesties. Behalve hun verwachtingen, kunnen klanten u ook mogelijke verkoopideeën aanleveren, bijvoorbeeld op het gebied van ‘smaak’. Stel, u verkoopt een gamma aan ijsjes. Enkele klanten geven u ideeën voor nieuwe smaken, zoals gember, citroen met basilicum, viooltjesijs, … Bekijk dan of het mogelijk is om iets nieuws te creëren, zonder dat dit uw manier van werken hindert.

Luister goed naar uw medewerkers

Goede ideeën ontstaan vaak op de werkvloer. Luister daarom steeds naar wat uw personeel te zeggen heeft. Sinds het ontstaan van uw bedrijf, heeft u waarschijnlijk alle verschillende functies bekleed. Wanneer uw medewerkers u bepaalde voorstellen doen, kan u de haalbaarheid er dus van inschatten. In het begin leverde Carette bijvoorbeeld enkel patisserie op bestelling. Maar hoe kon men de klanten bedienen die op het laatste moment een taart wilden kopen? Een medewerker stelde toen voor om een gevarieerde kaart op te stellen met permanent beschikbare patisserie in verschillende maten. Die oplossing bood de kans om te reageren op een gedragswijziging van de consumenten, om het werk in het atelier te stroomlijnen en om tegelijkertijd de verkoopcijfers te verbeteren.

Vergeet niet naar uzelf te luisteren

Ken uzelf en volg uw instinct! Wilt u efficiënt zijn? Houd dan rekening met uw eigen grenzen. Vertrouw op uw medewerkers binnen het team om vooruit te komen. En wanneer het aankomt op de ontwikkeling van uw bedrijf, ga dan steeds bedacht, maar overtuigd vooruit.

Anne-Marie Steen Michels

Anne-Marie Steen Michels is mede-oprichtster en zaakvoerster van Carette, een bedrijf dat gespecialiseerd is in roomijs en artisanale patisserie. De zaak werd 35 jaar geleden gecreëerd door haar en wijlen haar echtgenoot André Steen.

Verzend