Op zowat elke bedrijfswebsite vindt u ze terug: de waarden waarvoor een bepaalde onderneming staat. Zijn het alleen maar mooie woorden of hebben ze ook een diepere betekenis? De visie van advocaat David Dessers van Cresco.

Hoe u van uw concurrenten onderscheiden? Tips van Cresco

David Dessers, managing partner van Cresco, legt uit hoe ze zich onderscheiden van hun concurrenten door te focussen op gedeeld leiderschap en door zich te specialiseren.

Welke waarden voor uw bedrijf?

“Integriteit en eerlijkheid vormen het hart van onze business”, “we zoeken creatieve en doordachte oplossingen voor zakelijke problemen” en “we hechten belang aan teamwerk in alles wat we doen, zowel intern als naar klanten toe”. Het zijn slechts enkele van de kernwaarden die fier opgesomd staan op de website van Cresco.

Medestichter David Desser liet zich inspireren door de waarden van de zakenbank Goldman Sachs en vertaalde ze naar de specifieke situatie van Cresco. “Het zijn regels waarmee we ons identificeren”, zegt hij. “Het moet in alle geledingen van ons bedrijf worden toegepast, anders werkt het niet.”

Weg met clichés

Voor buitenstaanders komen dit soort lijstjes vaak over als platitudes doordat ondernemingen zich niet van anderen onderscheiden en met dezelfde clichés, zoals “verantwoordelijk” of “klanten komen eerst”, komen aandraven. Probeer daarom uw eigen unieke stem te vinden en waarden op te lijsten die echt specifiek op uw bedrijf toepasbaar zijn.

Als u moeilijkheden heeft om de waarden van uw onderneming te bepalen, vraag het dan aan uw personeel. Organiseer bijvoorbeeld kleine werkgroepen van 5 tot 10 mensen waarmee u enkele uren nadenkt over wat uw bedrijf uniek maakt en ga zo alle personeelsleden af, van hoog tot laag. Inspiratie verzekerd!

Maar is er met de nieuwe regelgeving omtrent corporate governance* nog nood aan dergelijke lijstjes? Dessers vindt van wel: “Natuurlijk is er wel wat veranderd vergeleken met vroeger. Door maatschappelijke evoluties is het nastreven van waarden zoals diversiteit of gendergelijkheid een evidentie geworden. Maar dat stimuleert des te meer om uw bedrijfswaarden te verpersoonlijken.”

Richtlijn voor personeel en klanten

Zeker voor bedrijven die snel groeien, die veel nieuwe mensen in dienst nemen en waar de organische verbondenheid tussen de personeelsleden moeilijker in stand te houden blijft, kan dit erg nuttig zijn. Waarden bieden een richtlijn voor het gedrag van het personeel door aan te geven waar het bedrijf in gelooft. Daarbij kunnen ze ook de basis vormen bij het nemen van moeilijke, zakelijke beslissingen, zeker voor diegene waar cijfers en analyses geen sluitend antwoord bieden. Als één van uw kernwaarden bijvoorbeeld is om “achter de kwaliteit van uw producten te staan”, dan worden alle producten van kwestieuze standaard automatisch geëlimineerd.

Daarnaast kunt u ze ook inzetten om de juiste klanten aan te trekken. “Ik denk dat ongeveer al onze cliënten die waarden ook onderschrijven”, aldus Dessers. “Als iemand een compleet andere of bijna tegenovergestelde mening zou toegedaan zijn, dan is het ook niet evident om voor hen te werken.” Bovendien hechten klanten steeds meer belang aan de authenticiteit van producten en bedrijven, een rede te meer om ervoor te zorgen dat uw waarden meer zijn dan een verkooppraatje.

*Regels die men in acht moet nemen om binnen één organisatie een goede verstandhouding te realiseren tussen aandeelhouders, management en raad van bestuur. Ze worden vaak beïnvloed door de waarden van de samenleving.

Bijdrage:

David Dessers

David Dessers studeerde rechten aan de universiteit van Antwerpen en de KU Leuven. Hij behaalde tevens een Master in Law van de universiteiten van Oxford, Hamburg en Rotterdam. In 2014 stichtte hij Cresco samen met Filip De Schouwer. In zijn vrije tijd besteedt hij veel tijd aan zijn familie en allerhande sporten. 

Verzend