Op zowat elke bedrijfswebsite vindt u ze terug: de waarden waarvoor een bepaalde onderneming staat. Zijn het alleen maar mooie woorden of hebben ze ook een diepere betekenis? De visie van advocaat David Dessers van Cresco.

Hoe u van uw concurrenten onderscheiden? Tips van Cresco

David Dessers, managing partner van Cresco, legt uit hoe het bedrijf zich onderscheidt van zijn concurrenten: door te focussen op gedeeld leiderschap en door zich te specialiseren.

Welke waarden voor uw bedrijf?

“Integriteit en eerlijkheid vormen het hart van onze business”, “We zoeken creatieve en doordachte oplossingen voor zakelijke problemen” en “We hechten belang aan teamwerk in alles wat we doen, zowel intern als in onze relatie met onze klanten”. Het zijn slechts enkele van de kernwaarden die Cresco trots opsomt op zijn site.

Medestichter David Desser liet zich inspireren door de waarden van de zakenbank Goldman Sachs en vertaalde ze naar de specifieke situatie van Cresco. “Het zijn regels waarmee we ons identificeren”, zegt hij. “Ze moeten in alle geledingen van ons bedrijf worden toegepast, anders werken ze niet.”

Weg met clichés

Voor buitenstaanders komen dit soort lijstjes vaak over als clichés. Ondernemingen komen vaak met dezelfde platitudes aandraven, zoals “verantwoordelijk” of “klanten komen eerst”. Probeer daarom uw eigen unieke stem te vinden en waarden op te lijsten die echt specifiek op uw bedrijf toepasbaar zijn.

Als u moeilijkheden heeft om de waarden van uw onderneming te bepalen, vraag het dan aan uw personeel. Organiseer bijvoorbeeld kleine werkgroepen met vijf tot tien mensen met wie u enkele uren nadenkt over wat uw bedrijf uniek maakt. Betrek hierbij alle personeelsleden, van alle niveaus. Inspiratie verzekerd!

Of er met de nieuwe regelgeving over corporate governance* nog nood is aan dergelijke lijstjes? Dessers vindt van wel. “Natuurlijk is er wel wat veranderd in vergelijking met vroeger. Het nastreven van waarden zoals diversiteit of gendergelijkheid is tegenwoordig vanzelfsprekend geworden. Maar dat stimuleert des te meer om uw bedrijfswaarden te verpersoonlijken.”

Richtlijn voor personeel en klanten

Zeker voor bedrijven die snel groeien, die veel nieuwe mensen in dienst nemen en waar de organische verbondenheid tussen de personeelsleden moeilijker in stand te houden is, kunnen duidelijke waarden erg nuttig zijn. Door aan te geven waar het bedrijf in gelooft, krijg je namelijk ook een richtlijn voor het gedrag van het personeel. Daarbij kunnen waarden ook de basis vormen bij het nemen van moeilijke, zakelijke beslissingen, zeker voor die waar cijfers en analyses geen sluitend antwoord bieden. Als het bijvoorbeeld één van uw kernwaarden is om “achter de kwaliteit van uw producten te staan”, dan worden alle producten van twijfelachtige standaard automatisch geëlimineerd.

Daarnaast kunt u waarden ook inzetten om de juiste klanten aan te trekken. “Ik denk dat ongeveer al onze cliënten onze waarden ook onderschrijven”, aldus Dessers. “Als iemand een compleet andere of bijna tegenovergestelde mening zou hebben, dan is het ook niet evident om voor hen te werken.” Bovendien hechten klanten steeds meer belang aan de authenticiteit van producten en bedrijven, een reden te meer om ervoor te zorgen dat uw waarden meer zijn dan een verkooppraatje.

*Regels die je in acht moet nemen om binnen één organisatie een goede verstandhouding te realiseren tussen aandeelhouders, management en raad van bestuur. Ze worden vaak beïnvloed door de waarden van de samenleving.

David Dessers

David Dessers studeerde rechten aan de universiteit van Antwerpen en de KU Leuven. Hij behaalde ook een Master in Law aan de universiteiten van Oxford, Hamburg en Rotterdam. In 2014 stichtte hij Cresco,  samen met Filip De Schouwer. Zijn vrije tijd besteedt hij aan zijn familie en allerlei sporten.