Innovatie is niet alleen een must voor start-ups, maar is essentieel voor elke onderneming. Een strikte hiërarchie zet echter vaak een rem op de ontwikkeling van een creatieve en proactieve mentaliteit. Dankzij het 'intrapreneurship' moedigt u medewerkers aan om interne ondernemers te worden.  

Interne initiatieven

Het intrapreneurship of interne ondernemerschap is een aanpak binnen het management waarbij werknemers worden aangezet om binnen de organisatie initiatief te nemen. Dat kan door hun tijd te gunnen om creatieve ideeën te ontwikkelen. Interne ondernemers benutten de beschikbare hulpmiddelen, deinzen er minder voor terug om risico's te nemen en bedenken innovatieve projecten die hun bedrijf ten goede komen en waaraan ze min of meer onafhankelijk kunnen werken: nieuwe producten of diensten ontwikkelen, concurrentiestrategieën bedenken, administratieve processen verbeteren of hulpbronnen gebruiken. 

Tijd om te ondernemen

De onderneming Google staat bekend om zijn innovatieve management ('Google Way of Working') en is een van de pioniers van het interne ondernemerschap. Lionel Soccal, Industry Manager bij Google Belux, verklaart dat de leidinggevenden aan hun werknemers vragen om 20% van hun tijd te besteden aan 'creatieve, persoonlijke, niet-traditionele ideeën die volkomen buiten de stringente perimeter van hun dagelijkse werkzaamheden vallen'. Als u het zich niet kunt veroorloven om uw werknemers zoveel vrije tijd te geven, kunt u misschien wel voorstellen om een uur per week te wijden aan reflectie? U kunt eveneens regelmatig uw medewerkers in multidisciplinaire teams samenbrengen om hun standpunten te bespreken en zo tot nieuwe ideeën te komen. 

Interne hackathon

Om in uw onderneming het ontstaan van innoverende projecten te bevorderen, kunt u om de drie tot zes maanden een intensieve dag of weekend organiseren met uw medewerkers, naar het voorbeeld van de hackatons. Daarbij kunnen zij vrijuit hun mening uiten en zo onafhankelijk nieuwe ideeën laten groeien, testen en ontwikkelen, terwijl u hen toch onder uw hoede heeft.

Talrijke voordelen

Intrapreneurship biedt zowel de onderneming als de medewerkers voordelen. De medewerkers kunnen zich ontplooien door hun kwaliteiten als projectmanager te ontwikkelen en zich verantwoordelijk te voelen, wat op indirecte wijze hun engagement voor uw onderneming verhoogt. De onderneming wordt innovatiever als gevolg van ideeën 'out of the box', die door haar interne ondernemers zijn ontwikkeld. 

Marc Henri De Bruyne

Bijdrage:

Marc Henri De Bruyne

Marc Henri De Bruyne is docent in public relations aan de Haute Ecole Libre de Bruxelles, consultant in communicatie, oprichter van het agentschap Vademecom en het pan-Europese netwerk ComUnity.pro. Hij is bijzonder nieuwsgierig en heeft vele passies waaronder ornithologie. Op zijn gelukkigst is hij met een goed glas wijn in de ene hand en een grote sigaar in de andere.

Verzend