“Wanneer u een prijs vastlegt, moet u rekening houden met het economisch klimaat en de omgeving van het bedrijf waarin de activiteit plaatsvindt. In een markt met een sterke concurrentie blijkt een goede prijsbepaling doorslaggevend te zijn.” Christian Ost, professor economie aan het ICHEC.

Bereken uw kosten

Of u producten verkoopt of diensten levert, de bepaling van uw verkoopprijs wordt in eerste instantie bepaald via een schatting van uw vaste kosten (huur, lonen, verzekeringen, …) en uw variabele kosten (grondstoffen, uitbestedingen, transportkosten, …). De optelsom van die kosten is de drempel voor de break-even van uw onderneming en stemt overeen met het minimumniveau van waaruit de activiteiten van uw bedrijf rendabel worden.

Bepaal uw marge

Uw verkoopprijs komt overeen met de productiekost waarbij uw winstmarge wordt opgeteld. Bijvoorbeeld: als uw product u 10 euro kost en u het verkoopt aan 15 euro, dan bedraagt uw winstmarge 5 euro. Er rest u dan enkel nog die winstmarge te bepalen om uw prijs vast te stellen. Om dat te doen, zijn er verschillende methodes beschikbaar:

  • Bestudeer de concurrentie

Omdat de markt concurrentieel is, moet u zich weten te onderscheiden zonder de gemiddelde marktprijs uit het oog te verliezen. Voer regelmatig een onderzoek uit waarbij u de beschikbare producten en diensten vergelijkt, raadpleeg de catalogi van concurrenten, bestudeer de prijzen op vergelijkende websites. Zo kan u vervolgens beslissen om uw prijzen op de markt af te stemmen, om uw prijzen te doen dalen of hen te verhogen.

  • Onderzoek de psychologische prijs

Daarmee wordt de verkoopprijs bedoeld die een klant aanvaardbaar vindt, rekening houdend met de kwaliteit die hij verwacht. Een duurder product wordt vaak als kwaliteitsvol beschouwd, terwijl dat voor goedkopere producten minder het geval is.

  • Analyseer uw klanten

Uw verkoopprijs bepalen naargelang de vraag van uw klanten kan lonen, aangezien die beantwoordt aan hun verwachtingen en daardoor een marktprijs wordt. Bepaal daarom de prijs die uw klanten aanvaardbaar achten: onder die prijs zullen ze het product niet overwegen en ook boven die prijs zullen ze het niet aanschaffen.

  • Blijf flexibel

Om uw doelen te bereiken, kunt u altijd uw prijs aanpassen om het verkoopsvolume te verhogen, door commerciële inspanningen te leveren of door te onderhandelen met één van uw leveranciers. Het hanteren van een flexibele prijs is aangeraden, maar let erop dat u niet teveel in uw marge snijdt en dat uw prijs logisch blijft voor uw klanten.

Bijdrage:

Christian Ost

Christian Ost is professor Economie en Ere-rector van Ichec en geeft ook cursussen culturele economie aan de KUL en de UCL.

Verzend