In de twee voorgaande artikelen hebben we laten zien met welke technieken u kosteloos of tegen betaling meer bezoekers naar uw website kunt trekken. Ditmaal legt Anthony Belpaire, Industry Head bij Google Belux, ons uit hoe u de prestaties van uw digitale platforms kunt meten om te kunnen reageren zodra er een verandering wordt waargenomen. 

Win klanten door uw online aanwezigheid te verhogen!

Anthony Belpaire en Lionel Soccal van Google België bespreken de opportuniteiten van het internet om zo nieuwe klanten te winnen voor uw bedrijf.

KPI’s op basis van uw doelstelling

"Om uw online activiteit via een scorebord te kunnen volgen, moet u een lijst van KPI's (prestatiekernindicatoren) opstellen die u gaat bijhouden. Daarvoor is het belangrijk eerst na te denken over de doelstellingen die u met uw aanwezigheid op het web nastreeft", benadrukt de expert. Zo zal een dienstverlener willen weten hoeveel prijsopgaven via het online formulier zijn gedaan. Als u wilt meten hoeveel interactie internetgebruikers met uw website hebben, is het handiger te weten hoeveel bezoekers uw pagina "Producten" hebben bezocht, items aan hun winkelwagen hebben toegevoegd of hebben gechat op het forum. Een financieel directeur zal vooral geïnteresseerd zijn in de waarde van een gemiddelde winkelwagen en de online omzet.

Tools die voor iedereen binnen handbereik liggen

Met  Google Analytics kunt u niet alleen kosteloos de prestaties van uw e-commerce meten, maar ook uw vindbaarheid op internet, en kunt u uw betaalde campagnes via Google AdWords daarop afstemmen. Voor het maken van uw scoreboord kunt u zich eerst laten inspireren door voorbeelden op DashboardJunkie. U kunt op uw sociale netwerken, nieuwsbrief en brochures de links aanpassen die naar uw website verwijzen. Zo kunt u het succes van uw verschillende campagnes meten en nagaan in hoeverre de internetgebruikers aansluiten bij de profielen waarop u zich richt. 

30 minuten per week

Anthony Belpaire adviseert wekelijks een halfuur tijd te besteden aan online activiteit. Een plotselinge afname van het internetverkeer kan duiden op een technisch probleem op uw website; als de verkoop van uw beste producten daalt, is het wellicht tijd voor een reclamecampagne of actie. U kunt ook alarmen instellen die u een seintje geven als, bijvoorbeeld, de omzet het wekelijks beoogde bedrag niet heeft bereikt. De beurt is aan u! 

Anthony Belpaire

Bijdrage:

Anthony Belpaire

Anthony Belpaire is Industry Head bij Google Belgium. Hij is ingenieur in artificiële intelligentie van opleiding. Hij studeerde in Gent en Valencia voor hij zich aanmeldde bij het prestigieuze Massachusetts Institute of Technology.

Verzend