Trouwe klanten vormen de basis voor uw bedrijf. Ze zorgen voor het grootste deel van de inkomsten en kosten u minder dan nieuwe klanten. Het komt er voor bedrijven dus op aan om klanten aan zich te binden. Hier vindt u enkele tips waarmee u aan de slag kan.

Zorg voor interactie

Een belangrijke manier om klanten aan uw bedrijf te binden is met hen in interactie treden. Om dat mogelijk te maken, verzamelt u best zoveel mogelijk gegevens over hen, die daarna ook goed beheert. Leg daarom een klantenbestand aan dat u up-to-date houdt (mensen verhuizen of veranderen van e-mailadres).

Met die gegevens uit uw database kan u vervolgens aan de slag. Probeer regelmatig contact te houden via het sturen van een nieuwsbrief of een bericht bij belangwekkende gebeurtenissen (nieuwe producten, eindejaarwensen). U kan uw klantenbestand ook gebruiken om ‘slapende klanten’ wakker te maken. Als iemand al een tijdje niets meer gekocht heeft, volstaat het soms om van u te laten horen, om hem tot een  nieuwe aankoop aan te sporen.

Bovendien kan u een klant aan u binden door zijn mening te vragen in een bericht of persoonlijk gesprek. Een klant waardeert het als er naar zijn opinie wordt gepeild en zeker als u er nadien  rekening mee houdt.

Gebruik sociale media

Ook sociale media zijn een handig hulpmiddel bij klantenbinding. Mensen die een bedrijfsaccount op Facebook of Twitter volgen, zijn meestal trouwe klanten. Door het aanbieden van interessante content, kan u meer betrokkenheid bij hen creëren. Sociale media bieden een direct platform om contact te hebben met klanten. Probeer dan ook altijd snel te antwoorden op persoonlijke berichten en de algemene reacties nauwkeurig te monitoren.

Leg hen in de watten

Klanten houden ervan om verwend te worden. Dat kan bijvoorbeeld via een getrouwheidsprogramma, waarbij trouwe klanten een speciale korting krijgen of ergens voor kunnen sparen. U kan hen ook uw persoonlijk telefoonnummer geven om een sfeer van vertrouwen te scheppen. Een andere manier om klanten te laten terugkeren, zijn speciale aanbiedingen. Zo kan u bijvoorbeeld trouwe klanten als eerste laten kennismaken met een nieuw product.

Wilt u aan klantenbinding doen, dan is het dus steeds belangrijk om contact te zoeken én te houden met uw klanten. Sociale media en getrouwheidsprogramma’s kunnen daar een belangrijke rol in spelen.

Verzend