Denk niet dat aan een beurs deelnemen tijdverlies is. Het is de ideale gelegenheid om uw bedrijf voor te stellen, nieuwe markten te ontwikkelen, uw producten te promoten, partners te zoeken en zo uw netwerk uit te breiden. Ook de Beurs Ondernemen, binnenkort in Brussel, kost veel tijd en energie, maar is beslist de moeite waard - op voorwaarde dat u enkele basisregels volgt:

Bepaal wat u wilt bereiken

Ga vooraf na wat uw doelstellingen zijn en wat u bij uw deelname wilt winnen. Gaat u deelnemen aan een vakbeurs, een handelsbeurs, een beurs voor het grote publiek of voor een bepaalde doelgroep? Bent  op zoek naar leveranciers, nieuwe technologieën of nieuwe prospecten? Controleer in elk geval eerst of de beurs interessant voor u is. Op gespecialiseerde websites zoals Febelux kunt u een agenda bepalen en de beurs kiezen die het best aansluit bij uw ontwikkelingsstrategie. Vergeet echter niet dat een voorafgaand bezoek het beste middel blijft om dat te bepalen en dat, als uw concurrenten deelnemen, u er alle belang bij hebt om dat ook te doen! Plan al uw bezoeken om er zeker van te zijn dat u  geen afspraken mist. 

Wees creatief

Is deelnemen aan een beurs een dure zaak? Niet noodzakelijk. Het vraagt natuurlijk een investering, maar een aantrekkelijke stand hoeft geen fortuin te kosten. Val op door uw creativiteit, maak uw stand aantrekkelijk en focus op het visuele. Waarom zou u bijvoorbeeld geen stand maken van paletten in composiethout voor een vakbeurs over duurzame ontwikkeling? Meestal gaat 30% van het budget naar de stand. Een eenvoudige stand kan u geld besparen dat u kunt investeren in marketing en communicatie rond de beurs op uw sociale netwerken.

Bereid uw teams voor

Bereid uw teams goed voor om zoveel mogelijk impact te genereren. In uw stand staan volstaat niet, er moet beweging en interactie zijn. Denk eraan dat een deelname aan een evenement uw medewerkers uit hun comfortzone haalt. Een korte opleiding zal hen helpen om hun commerciële en relationele vaardigheden te ontwikkelen: ze zullen de bezoekers proactief en glimlachend onthalen maar weten ook dat de beurs een investering is die moet renderen!

Zorg voor opvolging

Een beurs is een bron van kostbare informatie. Neem na afloop de tijd om een stand van zaken op te maken en uw succes te meten. Programma’s voor het beheer van klantenrelaties (CRM) kunnen u daarbij helpen. De informatie over prospecten en hun behoeften die u hebt verzameld en gearchiveerd, zijn uw Bijbel voor de volgende beurs. Door die gegevens te registreren, te verwerken en te analyseren kunt u uw klant aan uw bedrijf binden en hem een directe service op maat bieden. Vergeet niet om ook te kijken wat de concurrentie doet en uw methoden indien nodig aan te passen.

Marc Henri De Bruyne

Marc Henri De Bruyne

Marc Henri De Bruyne is docent in public relations aan de Haute Ecole Libre de Bruxelles, consultant in communicatie, oprichter van het agentschap Vademecom en het pan-Europese netwerk ComUnity.pro. Hij is bijzonder nieuwsgierig en heeft vele passies waaronder ornithologie. Op zijn gelukkigst is hij met een goed glas wijn in de ene hand en een grote sigaar in de andere.

Verzend