Hoe leidt u uw bedrijf naar de top? Volgens Ernst & Young zijn er heel wat essentiële factoren die het succes van hyperperformante kmo's kunnen verklaren. Didier Vankeerberghen, lid van het Netwerk Ondernemen en medeoprichter van EMAsphere, staat eventjes stil bij drie succesfactoren.

1. Cijferkennis van de onderneming en haar omgeving

"Welke bedrijfsleider weet hoeveel zijn vijf grootste klanten in het laatje brengen? De boekhoudkundige cijfers zijn een eerste informatiebron om bijvoorbeeld een managementboordtabel aan te maken. Zo kan de ondernemer werken op basis van managementprognoses en een simulatie maken van de impact van een project op het globale bedrijfsresultaat. De bedrijfsleider zal daardoor beter op het juiste moment de juiste beslissingen kunnen nemen." In een wereld die voortdurend verandert, is het immers essentieel om op het juiste moment de juiste keuzes te maken en een verkeerde aanpak zo snel mogelijk bij te sturen.

2. Expertise inzetten voor een strategisch beheer van de onderneming

Zich goed omringen is een gulden regel in zaken. "U staat best niet alleen aan het roer van uw kmo en navigeert liever niet op zicht. Bedrijfsincubators brengen specialisten binnen handbereik en zij kunnen startende ondernemers waardevol advies geven. Ook de accountant kan de bedrijfsleider helpen bij bepaalde strategische en financiële beslissingen. Spreek dus regelmatig eens af om te kijken hoe de zaken ervoor staan."

En dan hebben we ook nog de online managementboordtabellen. Daarmee kunt u de taken beter verdelen en de informatie-uitwisseling tussen uw medewerkers en tussen het leidinggevende team en een extern boekhoudkantoor bevorderen.

3. Een deugdelijk bestuur

"Ondernemingen hebben er alle belang bij om in het besluitvormingsproces een aantal knipperlichten in te bouwen. Zelfs in kleinere structuren is het nuttig om een raad van bestuur te hebben die actief toezicht houdt op het management, het budget en de investeringen. Een online managementboordtabel kan trouwens het aanbieden en uitwisselen van informatie tussen de medewerkers, het leidinggevende team en de leden van de raad van bestuur vereenvoudigen om zo tijd te winnen en efficiënter te beslissen.”

DVK

Didier Vankeerberghen

Didier Vankeerberghen is lid van het Netwerk Ondernemen en co-CEO van EMAsphere en is ook actief in de ontwikkeling van managementoplossingen voor kmo's. Hij heeft uitgebreide internationale ervaring in de ontwikkeling van software voor het bankwezen en de financiële sector.

Verzend