Heeft u er al aan gedacht om uw pijlen ook te richten op de buitenlandse markt via een webshop? Zo bent u niet afhankelijk van de economie van één enkel land en heeft u bovendien een ongelooflijk groeipotentieel. Anthony Belpaire, Industry Head bij Google Belux, biedt u enkele hulpmiddelen om u voor te bereiden op de export.

Win klanten door uw online aanwezigheid te verhogen!

Anthony Belpaire en Lionel Soccal van Google België bespreken de opportuniteiten van het internet om zo nieuwe klanten te winnen voor uw bedrijf.

De uitdagingen van e-commerce

De e-commerce houdt dan wel enkele uitdagingen in, toch biedt deze weg een onmisbare business. Momenteel beschikt slechts 1 van de 7 handelaars in België over een webwinkel, terwijl 83% van de huishoudens internet heeft en de helft van de particulieren al online een aankoop heeft gedaan (bron: barometer van de informatiemaatschappij 2015 / Digital for Small Businesses). De markt van de e-commerce wacht dus vol ongeduld op een toeloop van nieuwe Belgische webshops om te floreren en bijgevolg het aantal onlineaankopen bij buitenlandse winkels te verminderen – het gaat momenteel nog om 42% (bron: Google).

Analyse van vraag en aanbod

"Doe eerst een marktanalyse om de exportmogelijkheden te achterhalen", adviseert Anthony Belpaire. In die fase bestaan er verschillende gratis hulpmiddelen: Google Analytics geeft informatie over de oorsprong van de actuele bezoekers van uw website. Met het hulpmiddel Global Market Finder vindt u de geografische gebieden waar uw soort product of dienst het vaakst wordt opgezocht en waar de kosten voor uw sleutelwoorden (vertaald in de doeltalen) het laagst liggen. Dankzij de Consumer Barometer leert u meer over de toegang tot computers, smartphones en tablets per leeftijdscategorie, evenals over de online-aankoopgewoontes per land. Op basis hiervan kunt u uw strategie in uw doellanden afstemmen.

Uw strategie voor internationale handel

Om een strategie voor internationale handel te ontwikkelen, dient u nauwgezet verschillende elementen in overweging te nemen. Hoe gaat u de klantenservice verzorgen? Kent u de wetgeving en belastingregeling in het doelland? Beschikt u over een elektronische betaalwijze? Op logistiek vlak zijn er momenteel tal van oplossingen beschikbaar, zoals gedeelde hangars of onderaanneming bij het voorraadbeheer. "Als u correct uitbesteedt, hoeft u helemaal geen expert te zijn", zegt de specialist tot slot. 

Maak goed gebruik van hulpmiddelen

Omdat het aantal Belgische online handelaars nog laag ligt, wil BNP Paribas Fortis zijn klanten helpen zich te positioneren in de digitale wereld. De bank brengt ondernemers in contact met deskundigen om hen te helpen met kennis, enerzijds over digitale marketing met behulp van de modules die Google aanbiedt, anderzijds over het bouwen van een webwinkel via een samenwerking met CCV shop, een dienstverlener voor de realisatie van webshops die er onder andere voor zorgt dat er meteen online betaalmethodes worden geïntegreerd.

Anthony Belpaire

Anthony Belpaire

Anthony Belpaire is Industry Head bij Google Belgium. Hij is ingenieur in artificiële intelligentie van opleiding. Hij studeerde in Gent en Valencia voor hij zich aanmeldde bij het prestigieuze Massachusetts Institute of Technology.

Verzend