Als ondernemer is een netwerk van vitaal belang, en dat geldt zeker voor freelancers. U bent er voor uw opdrachten namelijk voor een groot deel van afhankelijk. Maar hoe bouwt u dit uit als freelancer? Michel Piedford, oprichter van Freelancenetwork.be, geeft tips en tricks.

Gebruik uw bestaande contacten

Wanneer u als freelancer begint, bouwt u best een netwerk uit om opdrachten binnen te halen. “Maar u moet niet volledig van nul beginnen”, benadrukt Piedfort. “U heeft vaak al contacten uit uw vorige job. Klanten, werkgevers, collega’s, leveranciers, … Spreek hen zeker aan!”

Ook sociale media, en vooral dan LinkedIn, zijn zeer interessant om te netwerken. “U heeft er namelijk bijna geen budget voor nodig, u kunt er gemakkelijk mensen terugvinden en via bestaande contacten nieuwe mensen ontmoeten." 

“Let er wel op dat u niet steeds de boodschap ‘ik wil werk’ verkondigt, want dan valt u in herhaling en zullen uw connecties afhaken. Probeer integendeel af en toe bijvoorbeeld een foto van u aan het werk, of een artikel over uw zaak te delen. Uw boodschap wordt zo stukken interessanter en zal sneller opgepikt worden door anderen. Vergeet ook niet af en toe zelf iets van één van uw connecties te delen in uw netwerk.”

Events en Open Coffee

Ook op netwerkevenementen of andere events kan u contacten leggen. “Maar dan zoekt u best eerst enkele potentiële contacten, en in functie daarvan een event in de buurt.” Zulke ontmoetingen verlopen meestal informeler en losser dan meteen een afspraak te maken.

Meer en meer freelancers gebruiken ook events zoals Open Coffee om te netwerken. “Dit zijn heel laagdrempelige evenementen die aan populariteit winnen in steden als Antwerpen, Gent, Kortrijk en Turnhout. Ze gaan door tussen 8u en 10u ’s morgens, zijn gratis en alle deelnemers zijn er om dezelfde reden: hun netwerk te verbreden en potentiële klanten te ontmoeten”, aldus Piedfort.

De relatie uitdiepen

Het uiteindelijke doel is natuurlijk niet louter contacten leggen, maar diepgaande relaties uitbouwen. “Hiervoor is contact in de echte wereld nog steeds het efficiëntste en moet u online communiceren via mail of LinkedIn steeds zien als een voorbereiding.”

“Daarnaast is het belangrijk dat beide partners voordeel halen uit de relatie. Als u steeds beroep doet op uw netwerk zonder iets terug te doen, zullen uw connecties snel afhaken.”

Besluiten doet Piedfort met een goede raad: “De kracht van uw netwerk zit in de tweede lijn. Vraag u daarom steeds af wie uw naam zal doorgeven aan een potentiële klant. Dit zijn de mensen die u moet opnemen in uw netwerk.”

Hebt u zelf nog netwerkideeën? Deel ze in de comments! 

Michel Piedfort

Michel Piedfort werkt zelf als freelancer en is de oprichter en beheerder van Freelancenetwork.be. Daarnaast is hij betrokken bij tal van initiatieven die freelance werk promoten.

Verzend