U ziet ze steeds meer in de supermarkt, en ook in de horeca worden ze meer een meer gebruikt: lokale producten zijn aan een opmars bezig. Arno De Mol, eigenaar van Gentse vegetarische theebar Lokaal, lijst de voordelen en uitdagingen die er aan verbonden zijn op.

Realiseer uw ondernemingsdroom!

Arno De Mol, oprichter en uitbater van Lokaal, een Gentse vegetarische theebar, moedigt personen die zich willen lanceren aan om hun droom te verwezenlijken zonder hun overtuigingen op te geven.

Een persoonlijke overtuiging…

De Mol ziet verschillende redenen om met lokale producten te werken: “Mijn eerste motivatie is het ecologische aspect. Lokale producten moeten weinig of geen transportkilometers afleggen, en dat scheelt heel wat in brandstofverbruik en dus in uitstoot van schadelijke uitlaatgassen. Wat lokaal wordt gemaakt of gekweekt is dus per definitie groener dan geïmporteerde producten.”

… met een economisch kantje

Het ecologische aspect is niet het enige pluspunt van lokale producten: “U stimuleert er ook de plaatselijke ondernemers en dus de lokale economie mee. Het klinkt misschien cliché maar door bijvoorbeeld aardappelen bij een boer uit de streek te kopen, kan hij zijn bedrijf laten groeien en iemand extra aannemen die anders misschien werkloos was gebleven.”

“In principe zou lokaal kopen ook goedkoper moeten zijn, door de korte keten: minder tussenpersonen die elk een stukje van de winst opeisen, resulteert normaal gezien in een lagere prijs”, aldus de groene ondernemer. “Dit is soms het geval, maar jammer genoeg niet altijd. Arbeiders in ontwikkelingslanden  moeten namelijk vaak tegen een te lage prijs en in slechte omstandigheden werken, wat resulteert in goedkopere producten. Maar dat is natuurlijk een heel ander verhaal.”

De uitdagingen

“De grootste uitdaging blijft om gevarieerde lokale producten te vinden. Ik gebruik geen exotische producten, wat me dwingt om creatief te zijn en steeds te experimenteren met nieuwe combinaties. Dat vraagt natuurlijk veel tijd en aandacht, maar gelukkig houd ik van koken. Ik zou mijn voorliefde voor lokaal en biologisch voedsel zelfs een levensstijl durven noemen”, zegt De Mol.

“Daarnaast is lokaal geen afgebakend begrip, dus het is steeds wikken en wegen wat u er onder verstaat en hoe ver u wilt gaan. Is alles binnen een straal van 30km lokaal of kiest u voor producten uit heel Europa? Dat is vatbaar voor interpretatie. Mijn regel is: hoe dichter bij huis, hoe beter.”

“Ondanks deze uitdagingen zie ik meer en meer mogelijkheden om lokaal te kopen. Eenmaal u mensen in de sector kent, komt u via hen en hun contacten veel te weten. Initiatieven zoals Boeren en buren komen steeds meer voor. Lokaal kopen is volgens mij dan ook meer dan een trend, het past in een milieubewustere omgang met onze omgeving die in meer en meer bedrijven ingang vindt.”

Bijdrage:

Arno De Mol

Arno De Mol is eigenaar en uitbater van Lokaal, een vegetarische theebar in Gent. Hij serveert er vegetarische drankjes en hapjes op basis van lokale producten, en omschrijft zichzelf graag als een ecologische duizendpoot.

Verzend