U hebt interessante contacten gelegd tijdens een recent netwerk-evenement? Geef voorrang aan kwaliteit boven kwantiteit! Leer te focussen op de mensen die u interesseren, en investeer de nodige tijd om een duurzame professionele relatie aan te gaan die gezond is voor uw business.

Wie geeft, krijgt gemakkelijker iets terug

U hebt een contact dat u graag zou vasthouden? Stel voor om de referenties van een interessant artikel, de naam van een relatie of een organisatie toe te sturen. Stuur daarna een e-mail met de beloofde inlichtingen. De tegenpartij zal een antwoord sturen, waardoor het ijs gebroken zal zijn.

Organiseer een lunch

Dient zich een reële gelegenheid tot samenwerking aan, en was de ontmoeting interessant, benadruk dan uw belangstelling! Stel voor om het gesprek voort te zetten tijdens een drink, een ontbijt of een lunch.

Gebruik LinkedIn!

Om de relatie te onderhouden kunt u het contact bestendigen via LinkedIn. Installeer een 'observatie': volg de loopbaan van uw contact, gebeurtenissen die hem aangaan, zoals een functiewijziging, een benoeming, een nieuwe specialiteit... Aarzel niet hem te feliciteren via dit platform, hem een gelukkige verjaardag te wensen en hem aan te bevelen om business te genereren.

Houd het contact warm

Bereid via LinkedIn ontmoetingen voor, door te praten over hobby's van de contactpersoon, over grote momenten in zijn loopbaan of over gemeenschappelijke kennissen. Publiceer ook inhouden die uw vak ter sprake brengen: de bedoeling is dat de persoon geregeld uw naam ziet opduiken. Stuur hem twee of drie maanden later een e-mail met een artikel en voeg er iets bij als: "Kijk, ik las dit artikel en moest terugdenken aan ons gesprek; ik vermoed dat dit interessant is voor u." Let op: dit moet persoonlijk zijn en mag in geen geval op een massamailing lijken.

Laat u zien!

Uw foto in de ondertekening van de mail komt ook goed over. De ene is inderdaad fotogenieker dan de andere. Maar u kan op zijn minst de links naar uw eigen sociale netwerken vermelden. Wanneer de contactpersoon niet meer zo goed weet wie u bent, volstaat voor hem dan een eenvoudige muisklik.

Cédric Donck

Cédric Donck

Naast Business Angel en decaan van de ‘Virtuology Academy’ is Cédric Donck eveneens de auteur van de Pimento Map, een methodologie die toelaat om een businessplan te evalueren.

Verzend