Klanten zijn steeds beter op de hoogte en worden steeds veeleisender. Een kwaliteitsproduct of –service leveren volstaat niet langer om het verschil te maken. Voor Aïssa Laroussi, medeoprichter van Edebex, is de klantervaring vandaag een essentieel onderdeel geworden van een uitgekiend aanbod. 

Anticiperen, de sleutel tot succes

Aïssa Laroussi, medeoprichter van de Belgische fintech Edebex, geeft ons tips om een succesvol ondernemerschap uit te bouwen.

Een bestaand concept herdenken

De eerste noodzakelijke stap om een gebruikerservaring te verbeteren bestaat erin de markt te analyseren en de concepten te identificeren die u kunt opnemen in uw aanbod om het te verbeteren. Er zijn recente voorbeelden te over op alle gebieden. Neem bijvoorbeeld de kalendertoepassing Sunrise: ze wist haar plekje te veroveren in een uiterst concurrentiële marktomgeving dankzij een radicaal andere gebruikerservaring; ze werd overigens onlangs overgenomen door de reus Microsoft. We kunnen ook het voorbeeld noemen van Netflix, dat er als eerste in geslaagd is om op wereldwijde schaal videostreaming tegen betaling te lanceren, door middel van de productie van eigen series, waarvan er veel erg populair zijn geworden.

Kanalen vermenigvuldigen

Een unieke ervaring zal des te meer kansen op slagen hebben naarmate ze toegankelijk is voor zoveel mogelijk mensen. Aarzel dus niet om breed te mikken en uw kanalen te vermenigvuldigen! Als u uw website aanpast aan formaten voor smartphones en tablets, kan dat veel opleveren, in de wetenschap dat meer dan 59% van de Europese surfers dagelijks het internet afschuimt met mobiele toestellen.  

Blijk geven van transparantie

Een authentieke ervaring moet transparant zijn. Probeer uw gebreken niet te allen prijze te verbergen en leg de nadruk op uw sterke punten! Transparantie over uw producten zal uw klanten geruststellen betreffende de kwaliteit van uw diensten. Bovendien krijgt u zo de kans om u onmiddellijk te positioneren tegenover uw concurrenten.

Inzetten op behoud van klanten

De belangrijkste zaak voor elke business is te kunnen bouwen om groter te worden. Vergeet uw klant dus niet uit het oog nadat hij heeft betaald! Leg hem regelmatig promoties, getrouwheidsformules of tevredenheidsenquêtes voor. Maak gebruik van sociale netwerken om contact te houden en de ervaring te herhalen en zelfs te verbeteren. 

Aïssa Laroussi

Aïssa Laroussi zette zijn eerste stappen als ondernemer toen hij 23 was. Nu is hij één van de stichters van Edebex, een participatief financieringsplatform gebaseerd op de overname van handelsvorderingen. 

Verzend