In de media wordt te pas en te onpas de term “crisismanager” gebruikt. Wat is zo’n crisismanager eigenlijk? Wat kan hij dat een andere manager niet kan? En wat mag een kmo er van verwachten? We vroegen het aan dr. Hugo Marynissen, managing partner van communicatiehuis PM. 

Een crisis in uw onderneming

Crisissen die ondernemingen treffen, kunnen velerlei vormen aannemen, van een brand of cybercrime tot zelfs een vergiftigingsschandaal. “U moet daarbij wel goed onderschrijven wat u juist bedoelt met een crisis”, zegt Hugo Marynissen. “Elke kmo zal gegarandeerd ooit geconfronteerd worden met een incident of tegenslag, maar dat betekent niet per se het einde van de kmo. Organisaties die wij begeleiden in crisismanagement zijn bijvoorbeeld ziekenhuizen, kerncentrales of de overheid in tijden van terroristische aanslagen. De zaken die daar kunnen foutlopen, hebben een zodanige zware impact dat ze maatschappelijke gevolgen kunnen hebben. Dat er een brand is geweest bij een kmo, dat deze het slachtoffer is geworden van fraude of zijn server room onder water is gelopen… dat is erg, maar treft daarbuiten weinig mensen.”

Voorbereiden op een crisis

Wat dat betreft, spreekt Marynissen daarom liever van business continuity management dan van crisismanagement. “Business continuity management wil zeggen dat u plannen maakt en inoefent om er voor te zorgen dat, wanneer er iets fout gaat, uw bedrijf snel weer kan heropstarten. Het klinkt banaal, maar de eerste grote stap in dat plan is heel simpel: zorg dat u goed verzekerd bent. Schat de risico’s in en bepaal wat de impact op uw bedrijf kan zijn en zorg dan dat die risico’s afgedekt zijn in uw verzekeringen. Zorg er daarnaast ook voor dat u aangesloten bent bij bijvoorbeeld een Kamer van Koophandel of een beroepsfederatie. Op die manier heeft u een netwerk dat u er opnieuw snel bovenop kan helpen in het geval er zich een ramp voordeed.”

Daarnaast is het ook belangrijk om goede relaties op te bouwen, zegt Marynissen. “Met een juridisch adviseur, liefst voor er iets fout loopt, en zeker ook met een financieel adviseur die kennis heeft van accountancy. Hij kan u vooraf advies geven over veiligheidsinvesteringen die u fiscaal kan inbrengen. U kan hiervoor ook uw contactpersoon bij uw bank aanspreken.”

“Ook uw sociaal verzekeringsfonds heeft ongetwijfeld een dienst “Preventie op het Werk”. Zij hebben eveneens kennis in huis over risicoanalyse en preventiebeleid”, raadt Marynissen aan.

Aandacht voor cybercrime

Toch is er nog een specifieke dreiging waar Marynissen graag extra voor wil waarschuwen: cybercriminaliteit. “Tim Summers, een Amerikaanse specialist in cybercrime, zegt dat er maar twee soorten bedrijven zijn: zij die weten dat ze al gehackt zijn geweest en zij die het nog niet beseffen. De impact en omvang van cybercrime wordt nog veel te veel onderschat. Alleen al op het gebied van reputatie kan de schade immens zijn. Als ik naar ons bedrijf kijk: wij hebben heel wat confidentiële data van klanten in ons bezit. Als die ooit in handen van hackers vallen, mogen we de boeken dicht doen. Daar moet u zich dus wel tegen beschermen.”

Doordacht crisismanagement

Nog een laatste bedenking: in tijden van crisis grijpen bedrijven vaak terug naar een “crisismanager”. Werkt dat? “Als u iemand bedoelt die in tijden van moeilijkheden de boel komt “opruimen”, dan geloof ik daar wel in”, zegt Marynissen. “Een crisismanager heeft geen verleden bij het bedrijf en is er emotioneel vaak weinig bij betrokken. Voor hem of haar is het dus een stuk gemakkelijker om moeilijke of onpopulaire beslissingen te nemen. Geloof ik dat zo iemand veel kan doen bij een fysieke ramp? Neen. Omdat u dan mensen nodig heeft die het bedrijf door en door kennen en de juiste contacten met de buitenwereld kunnen leggen. Wat tegenwoordig wel opkomt bij bedrijven, en in Nederland is dit al meer ingeburgerd, is de rol van de “tegenspreker”. Dat is iemand die voortdurend alle beslissingen en processen in vraag stelt, zelfs de meest voor de hand liggende. Om op die manier zoveel mogelijk terug de ratio in het zakendoen te verzekeren.”

Bijdrage:

Hugo Marynissen

Hugo Marynissen werkte jarenlang als journalist voor de VRT en specialiseerde zich later in risico- en crisiscommunicatie en risico- en crisismanagement. Hij begeleidde tal van bedrijven en organisaties in binnen- en buitenland bij crisissituaties. Marynissen is Doctor of Business Administration (Cranfield University) en Master in Change Management (University of Oxford en HEC Paris) en gastdocent aan de Universiteit Antwerpen, HUB, HEC Paris en Laurea University (Finland). 

Verzend