“Creatief zijn”, het is een eigenschap die we allemaal nastreven. Maar hoe begint u eraan en hoe implementeert u het in uw ondernemerschap? We toetsen enkele tips en tricks af aan de praktijkervaringen van Julie Seutin van Floom.

Floom: creativiteit als oplossing

Julie Seutin, oprichtster van Floom een webwinkel voor biologische ontbijtgranen, benadrukt het belang van creativiteit in alle stappen van het ondernemerschap.

In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, is creativiteit niet iets dat alleen is weggelegd voor kunstenaars, fotografen of schrijvers. Creativiteit is vooral een instelling, een manier om naar de dingen te kijken en om oplossingen te zoeken. U kunt het niet alleen in uw bedrijf gebruiken wanneer u verpakkingen of slogans bedenkt, maar ook in de dagdagelijkse dingen kan u creatief zijn, bijvoorbeeld in de manier waarop u uw factuur opstelt.

De juiste mind set

Blijft natuurlijk de vraag: hoe stimuleert u “creativiteit”? Moet u wachten op die ene goddelijke ingeving? Moet u hard gaan nadenken? Meestal niet. Creatief zijn heeft veel te maken met het afstappen van oude gewoontes en met het loslaten van conventies. “Creativiteit is iets dat u kan leren, het is geen aangeboren voorrecht. Het is vooral een mind set. Ik ben ervan overtuigd dat iedereen creatief is, alleen durven de meeste mensen het niet. Of het is afgeleerd. Kinderen zijn er vaak veel beter in dan volwassenen, omdat ze zich nergens iets van aantrekken”, aldus Julie.

Weg met idea killers

U kan uzelf trainen door vrijelijk te associëren en uzelf de meest absurde vragen te stellen: waarom doet u iets op die manier en niet anders? In deze fase mag u uzelf absoluut niet beperken: anything goes.“Als ik met recepten voor mijn granolas experimenteer dan durf ik onverwachte kruiden toevoegen. Mijn omgeving reageert dan wel eens: “Zou je dat wel doen?” en dat is voor mij net een teken om het wel te doen! Laat u niet afleiden door idea killers, zoals “Het zal wel niet goed zijn” of “Het is al eens gedaan”, anders blijft u eeuwig bij wat u al kent.” vertelt Julie.

Ook Cyriel Kortleven benadrukt om ideeën een kans te geven om te bloeien door niet meteen te kritisch te zijn. “Gebruik tijdens vergaderingen en brainstormsessies bijvoorbeeld de drie minuten-regel: drie minuten lang vergadert u enkel positief en geeft u alle ideeën een kans. Het woord “nee” mag niet vallen!”


Inspiratie opdoen

“Ik laat me inspireren door alles wat mijn pad kruist: boeken, internet, dagelijkse routines, problemen, adviezen, … Het is belangrijk dat u zich openstelt voor nieuwe ideeën”, meent Julie.

“Mochten dergelijke inspiratiebronnen niet volstaan, dan kan u een probleem ook proberen op te lossen vanuit een ander perspectief: hoe zou Steve Jobs, Gandhi, Superman of een kind van zes een bepaald probleem aanpakken?” geeft Cyriel nog mee. “Alles wat u op goede gedachteflitsen brengt, is bruikbaar!”

Julie Seutin

Julie Seutin

Julie Seutin (29) studeerde Productontwikkeling in Antwerpen en raakte gebeten door de kookmicrobe. Vorig jaar startte ze haar eigen webwinkel Floom, waarmee ze biologische ontbijtgranen verkoopt. Op lange termijn wil ze van Floom een merk maken dat gelieerd wordt aan alles wat met gezonde voeding te maken heeft. 

Verzend