Hoe bepaalt u de juiste prijs van uw product of dienst? Cedric Heyndrickx, ondernemer en auteur, maakt u wegwijs in prijsstrategie, prijselasticiteit en waardecreatie.

De prijs is wat u betaalt, de waarde is wat u er mee doet

Wat u met een aankoop of investering doet, dus welke waarde u er aan hecht, is afhankelijk van verschillende factoren, zoals het belang, de frequentie, de levensduur …

  • de waardeschaal kan van levensbelang (hartchirurgie) tot marginaal belang (zout) gaan;
  • de frequentie kan van intensief (software-updates voor een app) tot laag gaan (de jaarlijkse belastingaangifte);
  • de gebruiksduur kan kort (een kop koffie) tot levenslang zijn (onderwijs).

De som van al die voor u belangrijke factoren, bepaalt de waarde van uw aankoop.

Wat u met een aankoop of investering doet, is persoonlijk. Het gebruik kan voor elke persoon verschillend zijn. De waardering is dus individueel. De relatie tussen de prijs en de waarde is geen vast gegeven. Soms is de verhouding weinig rationeel, bijvoorbeeld voor goederen die een statussymbool zijn.

Bedenk dat sommige van uw aankopen of investeringen een grote waarde hebben gecreëerd. Niet overtuigd? Beeld u in dat u niet zou kunnen lezen, schrijven of met een pc zou kunnen werken.

Voor heel wat goederen en diensten is er geen verband tussen de waarde en de prijs. De waarde hangt af van het gebruik en is bijgevolg afhankelijk van de koper.

Elke prijs is prijselastisch

Het verschil tussen de waarde en de aankoopprijs bepaalt uw winst of verlies als koper. Het verschil tussen de kostprijs en de waarde bepaalt uw potentiële winst als verkoper.

De ‘juiste’ prijs bepalen hangt af van de ‘juiste’ kennis van het gebruik door de koper

Als ondernemer hebt u kennis nodig over wat nodig is om de problemen van uw klanten op te lossen. Internet maakt dat deze kennis belangrijker is dan ooit tevoren. Beheerst u die oplossingen onvoldoende dan hebt u geen waarde meer te bieden, alleen de prijs.

Wat prijszetting en waardecreatie zijn, is meestal gekend, hoe u de juiste prijs en waarde bepaalt veelal niet. Een aangepast advies kan een waarde creëren van onbeperkte grootte. De initiële prijs verdwijnt in het niets ten opzichte van de hefboomeffecten.

De ultieme tips van Cedric Heyndrickx

1. Test uw prijs zo snel als mogelijk. Bijvoorbeeld met een prototype, een virtuele demo … Kom met andere woorden te weten wat de klant bereid is te betalen voor uw product of dienst.

2. Start bij uw prijsstrategie niet vanuit het idee maar vanuit de markt. Zoek minstens twee klanten die de prijs willen betalen waar u winst uit haalt. Dan pas weet u dat uw onderneming rendabel kan zijn met de bepaalde prijs. Verkoop altijd winstgevend.

Cedric Heyndrickx

Cedric Heyndrickx

Cedric Heyndrickx is managementadviseur, zaakvoerder van anseladvies.be en auteur van het managementboek ‘Resultaat in het kwadraat’.

Verzend