De Belgische start-up- en scale-upgoeroe @omohout schreef in een tweet: “Er zijn geen geheimen voor succes. Het is het resultaat van voorbereiding, hard werk en leren uit mislukkingen.” Jo Vanwittenbergh, marketing&business development manager en knowledge&information manager bij NautaDutilh, zou daar graag aan toevoegen: “En u laten omringen, leiden en adviseren door de juiste mensen”.

Toen ik enige tijd geleden in het Luikse Wetenschapspark deelnam aan de conferentie ‘De la TPE à la PME’ kreeg ik een goed overzicht van de uitdagingen die zeer kleine, kleine en middelgrote ondernemingen en hun CEO’s tegenkomen. David Dalla Vecchia en Serge Pampfer van de Waalse incubators WSL en WBC deelden hun nuttige inzichten over het beschikken over de juiste investeerder - als er al een is - en over de metamorfose die een CEO maakt als hij of zij doorgroeit van lid van het orkest tot dirigent.

Hoewel de toespraken erg interessant waren, ontbrak er iets voor mij. Ik was verbaasd dat niemand sprak over het potentieel van een adviesraad. Ze benadrukten wel hoe belangrijk het is om te putten uit een goed netwerk en de juiste mensen te kiezen voor de raad van bestuur, maar dit is beslist niet hetzelfde.

Een officieel netwerk, een onofficieel bestuursorgaan

Een adviesraad is een informele groep zakenmensen die kunnen helpen om uw onderneming beter te leiden. Want laten we eerlijk zijn: de CEO van een start-up of scale-up wacht geen gemakkelijke taak. En daarom is het belangrijk om omringd te zijn door een groep van betrouwbare adviseurs, mensen die u objectieve raad geven, toekomstige trends identificeren, u introduceren, de markt (her)definiëren, of gewoon als klankbord dienstdoen. In elk geval zou het hun rol moeten zijn om advies te geven, te evalueren en af en toe de advocaat van de duivel te spelen.

Leden van een adviesraad hoeven echt geen actieve bestuurdersrol spelen of voor hun adviezen aansprakelijk zijn tegenover het onderneming. Daarom is het geen officieel bestuursorgaan zoals een raad van bestuur, maar toch levert een goed doordachte adviesraad een significante bijdrage tot het succes van elke start-up of scale-up.

Iedereen aan boord

Het succes van de adviesraad hangt grotendeels af van de samenstelling van de raad, die op haar beurt afhangt van de vooropgestelde doelstellingen. Dit betekent dat goede kandidaten kunnen worden gevonden bij succesvolle ondernemers uit andere branches, professionele dienstverleners zoals financiële of juridische consulenten of zelfs een jonge digital native. In ieder geval wilt u mensen die u kunnen helpen om uw onderneming met een frisse blik te bekijken.

Bij het kiezen uit gelijkwaardige kandidaten met een dergelijke blik, is het doorslaggevend om diegenen te kiezen die bereid zijn om tijd en energie in jou en u onderneming te investeren, in ruil voor, in het beste geval, een gratis etentje.

Een goed argument om hen te overtuigen om mee aan boord te gaan is dat zij van hun kant hun professionele netwerk zullen uitbreiden, wat tot nieuwe zakelijke kansen kan leiden. Door in uw adviesraad te zetelen krijgen ook zij een frisse blik en komen ze in aanraking met nieuwe ideeën en energieke mensen.

Maar wat als u enkel een beperkt netwerk hebt of alleen mensen kent in één branche? In dat geval zou ik adviseren om eerst een beroep te doen op uw LinkedIn-netwerk en mensen die u vertrouwt te vragen om u te introduceren. U zult versteld staan van de positieve gevolgen die zo een introductie kan hebben. En als u echt lef hebt (zoals de meeste ondernemers), aarzel dan niet om hoog te mikken en de meest succesvolle mensen te vragen die u kent. In het slechtste geval zullen zij gewoon gevleid zijn en nee zeggen. Maar ondertussen hebt u hen toch maar mooi uw zakenidee voorgesteld.

Niet alleen voor start-ups

“Zelfs na heel lange tijd, soms zelfs jaren, kunnen er uit een bepaalde ontmoeting nog goede leads komen. Zoiets houdt u wel enkel vol als u ook contacten onderhoudt of netwerkt zonder er expliciet iets van terug te verwachten. Houd zeker ook de gegevens bij in een dossier, zodat u precies weet welke persoon u in welke omstandigheden hebt ontmoet. Ik contacteer mensen vaak in het kader van een specifieke opdracht. Ik merk dat ik daarmee vaak in het achterhoofd van de contactpersoon blijf en dat zij mij later op hun beurt contacteren voor bepaalde opportuniteiten.”

Jo Vanwittenbergh

Bijdrage:

Jo Vanwittenbergh

Jo Vanwittenbergh is verantwoordelijke Business Development bij zakenadvocatenkantoor NautaDutilh. En bezieler en mede-oprichter van Kreskado, het kwalitatieve informatieplatform voor startups en scaleups. Hij deelt ook graag zijn ervaring met innovatieve ondernemingen.

Verzend