"Serial entrepreneur" Cédric Donck deelt zijn tips voor een succesvolle commerciële pitch zodat u uw kansen kan vergroten om een prospect te verleiden. 

We kunnen het nooit genoeg herhalen: verkopen is een kunst!

Gedurende vele jaren was ik dankzij mijn job als Business Angel betrokken bij de oprichting van talrijke start-ups en bij de begeleiding van hun groei. Ik hielp deze start-ups hun omzet te verhogen. Hierbij geef ik – op basis van mijn eigen ervaring – een aantal ideeën die u kan uittesten bij uw volgende pitch.

1. Onthoud dat de klant kiest voor de persoon. 

Wat uw prospect uiteindelijk over de streep zal trekken, is niet uw deal: het is het gevoel dat hij u kan vertrouwen en dat hij met u wil zakendoen

2. Creëer een band. 

Start niet meteen met de essentie. Neem de tijd om het ijs te breken en aansluiting te vinden met uw prospect.

3. Hanteer geen al te scherpe prijzen. 

Dit is een fout die vele beginnende ondernemingen maken. Denk na over uw prijs en verhoog deze met 10% tot 15%. Zo heeft u ruimte voor onderhandelingen.

4. Zet uw meerwaarde in de kijker. 

Wanneer uw prospect meerdere bedrijven tegen elkaar uitspeelt, kent hij alle cijfers en algemene informatie over de sector al uit het hoofd. Focus dus op wat echt belangrijk is: dat wat u onderscheidt van uw concurrenten.

5. Laat uw prospect praten. 

Stel hem vragen. Alles wat hij over zichzelf vertelt, betekent een kans om op in te pikken en uzelf in een gunstig daglicht te stellen.

6. Houd het simpel. 

Verberg u niet achter vakjargon, mensen houden niet van gebakken lucht. Houd het eenvoudig, duidelijk en direct.

7. Laat u niet afleiden door kritiek of opmerkingen. 

Probeer eerder de werkelijke redenen achter de woorden te achterhalen en vind zo de juiste, overtuigende argumenten om de angsten van uw prospect te temperen of zijn behoeften te beantwoorden.

8. Houd uw beloften. 

Als u zegt: "Ik stuur u tegen dinsdag een offerte", doe dat dan ook uiterlijk dinsdag en niet op donderdag of vrijdag. Dit is uw eerste kans om te bewijzen dat u zich aan uw woord houdt.

Cédric Donck

Cédric Donck

Naast Business Angel en decaan van de ‘Virtuology Academy’ is Cédric Donck eveneens de auteur van de Pimento Map, een methodologie die toelaat om een businessplan te evalueren.

Verzend