U wilt uw bedrijf voorstellen aan potentiële klanten of mogelijke investeerders? U presenteert een offerte of u dient belangrijke informatie te delen met uw medewerkers? Met een sterke visuele presentatie kunt u de aandacht van uw publiek vatten en behouden.

Zes aandachtspunten

  1. Minder is meer. Een goede visuele presentatie beklemtoont de belangrijkste punten van uw mondelinge uiteenzetting. Het publiek moet elke slide in gemiddeld drie seconden kunnen vatten. Werk slechts één idee uit per visual en verdeel complexe informatie over meerdere slides. Teveel tekst leidt de aandacht af van uw verhaal. Kies dus voor kernwoorden, maar vermijd bullet points. Verdeel ze over meerdere slides en behandel elk punt afzonderlijk. Zo vermijdt u lange opsommingen en geeft u uw presentatie vaart.
  2. Werk met een template: zorg dat het design van uw visuals bij uw bedrijf aansluit. Kies voor een consistente stijl met een helder, leesbaar lettertype en aangepaste tabellen en grafieken, eventueel in de kleuren van uw bedrijf. Plaatst uw logo op elke slide op dezelfde plaats. Wilt u een nieuwe klant binnen halen? Overweeg om ook het logo van de klant op de slides te plaatsen.
  3. Gebruik foto’s en illustraties, maar let op: indien de visuele elementen niet goed geïntegreerd worden, kunnen ze nefast zijn voor uw betoog. Gebruik foto’s met een eenvoudige compositie die relevant zijn voor het onderwerp. Bij foto’s waarbij u wilt focussen op slechts één detail, kan u enkel dat deel scherp laten en de rest van de foto blurren met een filter. Wilt u een tijdverloop schetsen? Hanteer een tijdlijn.
  4. Cijfergegevens kunnen al snel complex lijken. Overweeg of ze een meerwaarde zijn voor uw presentatie. Giet hen in een tabel of grafiek, maar houd het eenvoudig. Wanneer u dergelijke data wilt bespreken, is het vaak handig om handouts met de cijfers uit te delen aan de aanwezigen.
  5. Een goede visuele presentatie is niets waard als u ze niet onder de knie hebt. Oefen ze daarom grondig. Zorg dat u met één blik op uw slide weet wat u wilt vertellen. Bovendien is het handig voor u, omdat de slides u zullen helpen om de structuur van uw presentatie te behouden.
  6. Noteer nieuwe ideeën die boven komen tijdens de vergadering. Verwerk deze achteraf in uw presentatie en stuur vervolgens de aangepaste visuals naar de klant zodat ze over de laatste informatie beschikken.

Mogelijke Tools

Naast de klassieke programma’s PowerPoint en Keynote, zijn er tal van alternatieven voor de uitwerking van uw visuele presentatie. De online presentatietool Prezi werkt bijvoorbeeld met een virtueel whiteboard waarop u kan inzoomen voor details en uitzoomen voor een overzicht. Op die manier toont u hoe ideeën zich tot elkaar verhouden. Met Haiku Deck maakt u dan weer knappe slideshows op uw tablet.

De mogelijkheden om sterke visuele presentaties te maken zijn nagenoeg onbeperkt. Met een doordacht gebruik van visuals blijft uw uiteenzetting na afloop bij uw publiek hangen.

Verzend