Overal duiken tegenwoordig foodtrucks op: op (muziek)festivals, evenementen of gewoon in de straten van de stad. Tim Van den Heuvel, organisator van het foodtruck festival Barrio Cantina, deelt hier 5 zaken over foodtrucks die u nog niet wist.

Een stukje geschiedenis

Hier zijn ze nog maar enkele jaren geleden echt doorgebroken, maar het concept van de food truck is eigenlijk al heel oud. “Het is begonnen in de 19e eeuw, in de Verenigde Staten”, zegt Tim Van den Heuvel. “Toen is men koetsen beginnen uitrusten met keukengerief om soldaten te eten te geven. Van daaruit is het tot een internationaal gegeven uitgegroeid. Je komt ze nu letterlijk overal ter wereld tegen. Ik schat dat er in België rond de tweehonderdvijftig (bron: Belgian Foodtruck Association) rondrijden.” 

Authenticiteit en kwaliteit

Van den Heuvel is de drijvende kracht achter Barrio Cantina, een foodtruck festival dat deze lente in vijf Vlaamse steden halthoudt. “Antwerpen is ons grootste evenement”, zegt hij, “daar hadden we plaats voor 50 trucks, terwijl we zeker 300 aanvragen hebben gekregen.” 

Heel wat Belgen zijn dus bijzonder geïnteresseerd in deze manier van werken, meent Van den Heuvel. Ook in Wallonië bestaat er een food truck festival dat minstens 10 steden aandoet. Maar het succes komt niet zomaar. “Ik merk dat tegenwoordig veel foodtrucks worden opgestart door mensen die proberen mee te surfen op de hype van het moment. Heel vaak zie ik concepten die eigenlijk niet doordacht zijn. Als ik bijvoorbeeld vraag welk soort eten ze brengen, antwoorden ze: “We kunnen van alles doen”…tja, dat is geen foodtruck, natuurlijk. Om een succesvolle foodtruck uit te baten, moet uw concept juist zitten. Het volstaat niet om in een marktwagen wat hamburgers te bakken. U moet authenticiteit uitstralen, goede kwaliteit aanbieden, de aankleding en identiteit verzorgen, …”

Keihard werken

Nog een factor die onderschat wordt is de hoeveelheid werk die foodtruck meebrengt. “Het is echt hard werken”, onderstreept Van den Heuvel. “U heeft geen vaste plek, dus u moet telkens uw hele hebben en houden verhuizen. Het is meer dan enkel lekker eten verkopen in het zonnetje, op een festivalletje aan blije mensen. U runt een echte zaak: u moet in orde zijn met voedselveiligheid, met alle mogelijke administratieve en boekhoudkundige zaken, ... dat is iets waar u niet licht mag over gaan.” 

Financiële buffer

Bovendien vereist het uitbaten van een foodtruck ook een flinke financiële investering. “Ik ken mensen die eten verkopen vanuit een bakfiets, maar als u voor een echte Amerikaanse postbus kiest, lopen de prijzen op tot 120.000 euro,” zeg Van den Heuvel. “Op veel festivals moet u ook op voorhand standgeld betalen en u moet uw ingrediënten voorfinancieren. En het weer is altijd een onvoorspelbare factor: als het regent, ziet u vaak geen klanten. Als dat drie keer na elkaar gebeurt, heeft u een financiële buffer nodig om te overleven. Toch is het zeker mogelijk om uw brood te verdienen met een foodtruck, zeker als uw concept juist zit en u kwaliteit brengt.”

Meer dan festivals

Werken vanuit een foodtruck kan ook een zeer aangename job zijn, geeft Van den Heuvel nog mee. “U brengt eten naar de mensen, wat is er mooier? U kunt natuurlijk ook verder kijken dan enkel festivals en evenementen. Kantorencomplexen en KMO-zones worden zoveel leuker als er een foodtruck staat. Ze duiken tegenwoordig ook al op trouw- en communiefeesten op. En de vraag is momenteel nog altijd groter dan het aanbod, dus er zijn zeker mogelijkheden.”

Tim Van den Heuvel

Tim Van den Heuvel is een zelfverklaarde foodie die dol is op Aziatisch eten. Samen met zijn Indische echtgenote reist hij graag de wereld rond, op zoek naar de laatste voedseltrends. Hij is tevens de organisator van het muziekfestival Polé Polé en foodtruckfestival Barrio Cantina. In schaarse vrije tijd gaat hij graag naar de voetbalmatchen van Anderlecht kijken.

Verzend