Als startende ondernemer zoekt u het spreekwoordelijke “gat in de markt” door een origineel concept uit te werken voor uw bedrijf. Maar wanneer is een origineel idee ook een goed idee? En hoe zorgt u er voor dat dat idee ook concreet wordt? Dries Henau van Wasbar geeft zijn visie.

De roots van het concept

Een wassalon waar u ook iets kunt eten en drinken, waar u de krant kunt lezen en zelfs af en toe een optreden kunt meepikken? Een origineel concept is het zeker en het groeide bovendien ook nog eens uit tot een klinkend succes. Dries Henau en Yuri Vandenbogaerde kwamen in 2012 op het idee om Wasbar op te richten. “We woonden zelf heel klein in Gent en we hadden geen plaats voor een wasmachine”, vertelt Dries. “Elke week moesten we dus met onze vuile was afwisselend naar onze ouders zeulen (lacht). We begonnen ons af te vragen hoe we van zo’n saaie activiteit iets tofs konden maken. En zo is het idee van Wasbar ontstaan.”

 

Een idee op zich is al een goed begin, maar hoe weet u of er ook iets inzit waar u een bedrijf rond kunt bouwen? “Onze toetssteen was: als wij met dat probleem zitten, dan moeten er ongetwijfeld nog mensen zijn die daar ook mee worstelen”, zegt Dries. “Bovendien: de bevolking groeit en mensen wonen, zeker in steden, almaar kleiner. Het leek ons dus heel aannemelijk dat hier misschien wel eens iets in kon zitten, maar veel marktonderzoek is daar niet aan te pas gekomen. Het was vooral een buikgevoel. En als u daar echt van overtuigd bent, moet u gewoon durven te springen.” 

Anticiperen op trends

Wasbar was dus een gat in de markt. “Maar dat wil niet zeggen dat het een garantie is op succes”, meent Dries. “Absoluut niet. Als u iets verzonnen hebt dat nog niet bestaat, moet u zich vooral afvragen of er geen goede reden is waarom dat nog niet bestaat. Heel vaak bestaan dingen niet, omdat ze gewoon niet levensvatbaar zijn en omdat er geen markt voor is. Het ontwikkelen van een idee is eigenlijk de kunst om aan te voelen wat over vier of vijf jaar hip en trendy zal zijn. Niet wat nu in is. Want als u nu iets ontwikkelt rond een fenomeen dat nu in is, is de kans heel groot dat het al weer overgewaaid is tegen de tijd dat uw bedrijf kan starten.”

 

In die optiek is het ook goed om uw idee op heel veel mensen uit te testen en er over te praten, zegt Dries. “Wij hebben met veel mensen over Wasbar gesproken en vaak waarschuwden ze ons dat we moesten oppassen dat ons idee niet gepikt zou worden. Ik vind dat onzin. Als uw project echt zo makkelijk kan worden ingehaald door concurrenten, dan lijkt het me sowieso geen goed idee. Uit die gesprekken zijn daarnaast ook ideeën overgebleven die we echt in Wasbar gebruikt hebben. Het idee van “Take One, Leave One” bijvoorbeeld, een boekenrek waar mensen een boek mogen uit pakken in ruil voor een boek dat ze achterlaten. Dat was een suggestie van een vriendin van ons.”

Investeerders voor innovatie

Nadat u zichzelf overtuigd hebt om met een idee van start te gaan, moet u ook anderen meekrijgen, zoals investeerders en banken. Ook dat is geen te onderschatten horde. “Als wij in het begin met banken spraken, kregen we niet meteen steun”, herinnert Dries zich. “Het was voor hen heel lastig om zich voor te stellen wat Wasbar nu eigenlijk was. Een wassalon? Een café? Iets daartussen? Op zo’n momenten moet u volhouden en uw enthousiasme en creativiteit tonen. Zo sprong uiteindelijk niet alleen de bank op onze kar, maar hebben we dat ook deels opgelost door samen te werken met bedrijven als Electrolux en Ecover. We boden hen Wasbar namelijk aan als een platform om hun merken aan ons publiek voor te stellen.”

 

Ondertussen hebben Dries en Yuri hun meerderheidsparticipatie in Wasbar verkocht aan Topbrands, een bedrijf dat franchiseformules beheert. Was het geen beproeving om hun “kindje” los te laten? “Nee, niet echt”, reageert Dries, “omdat het van in het begin de bedoeling was om het bedrijf drie à vijf jaar stevig te laten groeien en het daarna te verkopen. Wij zijn ondernemers, geen horecabazen (lacht).” 

Dries Henau

Dries Henau

Dries Henau richtte samen met Yuri Vandenbogaerde in 2012 Wasbar op, een concept waarmee ze ook het VRT-programma “Topstarter” wonnen. Henau werkte eerder jaren als marketeer in de media. Samen met Vandenbogaerde schreef hij ook vier succesvolle boeken: “Trek je plan in 50 stappen”, “Hou je manieren in 50 stappen”, “Trek je plan op vakantie” en “Snel gefixt”. Tegenwoordig houdt het duo zich vooral bezig met AMBASSY, hun advies- en marketingbureau dat bedrijven helpt hun merken op te bouwen.

Verzend