Ontdek vijf recente initiatieven, op maat en Belgisch, die veel ondernemers kunnen inspireren zowel in termen van grafische originaliteit als van inhoud! 

Fox Cuisine: een maaltijd van de chef thuis of op kantoor

Fox Cuisine werd in 2015 gelanceerd door 3 broers en is in meer dan één opzicht vernieuwend. De interface ziet eruit als een online keuken en combineert alle visuele ingrediënten om een online gastronomische ervaring te creëren en de aandacht te vestigen op de gerechten.

Concreet kiest de bezoeker een van de 3 menu’s en laat de versneden en verpakte ingrediënten thuis of op kantoor leveren. Bij de betaling kan hij de leveringstermijn en het leveringspunt kiezen. Door zijn simpel, slim en grafisch erg aantrekkelijk concept, onderscheidt deze site zich van de standaard webwinkels.

Het platform weerspiegelt de ambitie van de oprichters: het de “gastronauten” gemakkelijk maken met een gebruiksvriendelijke site die geschikt is voor bestellingen via smartphone en tablet.

Localisy: e-commerce anders bekeken

Achter het Localisy-project gaat een Luikse, familiale start-up schuil. Het platform werd in 2015 gelanceerd en wil lokale winkeliers helpen om hun zichtbaarheid op het web zonder hoge kosten te verhogen en zelf hun webwinkel te beheren. Localisy maakt gebruik van geolocalisatie en mobiele optimalisatie (iOS, Android) om de aankoopmogelijkheden sterk uit te breiden. De verkoper beschikt over een interface om zijn webwinkel te beheren (producten, prijzen, voorraadbeheer, leveringskosten, promoties, enz.). De koper maakt een profiel aan om toegang te krijgen tot diverse sociale interacties: de handelaars volgen, aanbevelen, bespreken, en chatten met de handelaars of de gebruikers van de site.

Deel een koe: superorigineel

Het unieke concept deeleenkoe.be heeft iets weg van Belgisch surrealisme, want het is een absoluut ongewone webwinkel. De start-up werd in 2014 gelanceerd door een Belgische lijnpiloot die door BeCommerce werd bekroond voor zijn uniek idee: online een koe delen.

De omzetting van die idee in een e-commerce bleek een erg efficiënt business model: de bezoeker kiest het vlees dat hij wil bestellen aan de hand van het silhouet van een koe. De bestelling wordt gratis geleverd als alle delen van de koe zijn verkocht. Een model voor samen aankopen dat zeker navolging zal krijgen ...

Marlies Dekkers: “premium” ervaring

Het Belgisch-Nederlands initiatief Marliesdekkers.com combineert de verkoop van lingerie, content “op maat” en een “premium” koopervaring. Een vernuftig virtueel pashokje helpt de klanten bovendien om exact de juiste vorm en maat van de bestelde lingerie te bepalen.

De sectie “Maison Marlies” biedt content met toegevoegde waarde zoals ideeën, suggesties, informatie … Dat alles uiteraard verbonden met de onvermijdelijke sociale netwerken. Een e-commerceplatform dat technisch en grafisch perfect is afgestemd op de doelgroep.

Rituals: aankoopritueel

Het cosmeticamerk Rituals heeft zijn webwinkel onlangs gemoderniseerd. Het uitstalraam, dat werd ontwikkeld met de e-commerce software Demandware volgens het concept responsive design (maakt het ook geschikt voor kleine scherpen), is een uitnodiging om kennis te maken met luxueuze en weldoende producten in een stijlvolle en omgeving met veel informatie.

In tegenstelling tot de standaard webshop combineert de interface “een sfeer van welzijn” met een rijk geïllustreerde content: foto’s, video’s en een magazine met de filosofie van de schoonheid als thema. Een koopervaring zoals er op het web in België nog te weinig te vinden zijn.


Bijdrage:

Boris Jancen

Boris Jancen is sinds 2006 hoofdredacteur van het maandblad Inside Digital Media en volgt de digitale markt in al zijn facetten van nabij: van mobiel tot sociaal, tot cloud of e-commerce.

Verzend