Kunt u leren ondernemen en innoveren? Bij de Erasmushogeschool in Brussel denken ze alvast van wel. Hun bacheloropleiding “Idea & Innovation Management” stoomt jonge mensen klaar die innovatiespecialisten willen worden. 

Praktijkgerichte opleidingen

Al drie jaar organiseert de Erasmushogeschool “Idea & Innovation Management”, een praktijkgerichte opleiding voor jongeren over innovatieprocessen en change management en dat zowel in de profit als de non-profitsector.

“We proberen de studenten van drie rollen te laten proeven”, zegt opleidingshoofd Katy Vancoillie. “Dat zijn: de Screener, de man of vrouw die opportuniteiten en trends spot, de Innovation facilitator, die het innovatieproces leert en de taal spreekt van verschillende mensen in bedrijven en de Bruggenbouwers, die netwerken opzetten binnen en buiten de organisatie.”

Businesscases uitwerken

Vier belangrijke pijlers geven daarbij het leerprogramma vorm, aldus Vancoillie: creativiteit, innovatie, ondernemerschap en people skills. “Ondernemerschap wordt vooral in de verf gezet in het tweede jaar, waar de studenten, in groepjes, een heel jaar lang bezig zijn met het uitwerken van een business case. Dat gaat dus nog een stuk verder dan het opzetten van een businessplan. We verwachten dat ze daadwerkelijk onderzoeken of hun idee haalbaar is, schaalbaar is en kan groeien. Ook het financiële luik werken ze helemaal uit: kostenramingen, financieringen, opbrengsten,… alles moet kloppen.”

 

Als studiemethodiek kiezen we voor een hands on-aanpak, zegt Vancoillie. “We proberen zoveel mogelijk praktisch te werken en inspirerend te zijn. Het mag ook gerust leuk zijn. We hebben geen profs die ex cathedra een cursus komen aflezen, wel allemaal vakspecialisten die de studenten echt op weg kunnen zetten. Ondernemen is doen, u moet het proberen en mag ook gerust mislukken, daar leert u ook enorm veel van.”

 

Onderwijs in Vlaanderen biedt vaak heel veel diepgang en is zeer kennisgericht, maar niet geïntegreerd genoeg. De vakken zijn te vaak “eilandjes” op zich. Wij proberen alles te laten samenkomen.” 

Nood aan praktische opleidingen?

Dat er best nood is aan zo’n opleiding, bewijzen de inschrijvingscijfers. We zijn in 2014 begonnen met 75 studenten, dit jaar volgen er 220 de opleiding. Er worden in de school ook projecten opgestart die het potentieel hebben om tot echte bedrijven uit te groeien. “Een van onze vrouwelijke studenten heeft een kroeskopje en heeft een case uitgewerkt om een keten van kapsalons op te richten die in dat soort Afrikaans, natuurlijk haar gespecialiseerd zijn”, legt Vancoillie uit. “Ze is nog wat aan het aftasten, maar de eerste reacties zijn veelbelovend. Daarnaast is er nog een tweede project dat zelfs nog verder staat en waarvan we echt denken dat er een onderneming in zit. Maar daar mag ik helaas nog niks over zeggen vanwege de confidentialiteit (lacht).”

 

Ook studente Joana De Cuyper werkte, samen met Josephine Van Wambeke, een interessant project uit: “Safe on Snow”, een antislipband voor fietsen. “Het idee bestond zelfs al, zo bleek”, vertelt Joana. “Een Nederlands bedrijf had zoiets al bedacht, maar dat is failliet gegaan, vooral door slechte materiaalkeuze. Wij hebben het proces verbeterd, zodat de band sneller en makkelijker op te zetten is en beter functioneert.”

 

Joana heeft nog een studiejaar te gaan, ziet zij zichzelf als onderneemster binnenkort? “Ik weet het nog niet”, zegt ze. “De opleiding zorgt voor heel brede opties, men kan er in verschillende sectoren mee terecht. Ik ben heel nieuwsgierig en heb heel veel interesses, dus er ligt nog niets vast. Ik wil wel eerst graag een paar jaar ervaring opdoen in een bedrijf. En daarna zien we wel.”

Ondernemers herkennen

Vancoillie ziet het nog wel gebeuren dat de nieuwe Bill Gates of Marc Coucke aan de  Erasmushogeschool Brussel wordt opgeleid. “Er zijn studenten die zo gebrand zijn om te ondernemen en zo overtuigd van hun plan, dat ze tijdens het jaar al stoppen met hun studie om aan de slag te gaan. We hebben er zo twee gehad die een club met een bar hebben overgenomen. Waarom ook niet, als dat hun passie is?”

Katy Vancoillie

Katy Vancoillie studeerde Etnische kunsten aan de UGent en volgde daarna de speciale Licentie Marketing aan de Vlerick Business School. Op haar 27e startte ze een communicatiebureau met drie partners. Ze heeft een boontje voor eigenzinnige, moedige doorzetters en mensen met een visie die tegen de stroom in willen zwemmen. Het is haar passie om jongeren te helpen hun vleugels uit te slaan. Momenteel is ze hoofd van de opleiding Idea & Innovation Management aan de Erasmushogeschool Brussel.

Verzend