De profielen van consumenten zijn even divers als hun koopgewoonten. De betaalmogelijkheden volgen de trend. Maar wat gebeurt er met contant geld in het digitale tijdperk? Hoe verhouden de traditionele oplossingen zich tot de oplossingen van de toekomst? We zetten het op een rij met Mark Fitzgerald van SIX Payment Services, expert op het gebied van multi-channel betaaloplossingen.

Betaaloplossingen voor iedereen

Dit zijn een aantal gangbare of nieuwe betaalmogelijkheden zonder contant geld:

  • betaalterminals die betaalkaarten accepteren;
  • transacties bij online verkoop, via beveiligde pagina’s (websites, applicaties, enz.);
  • met een kassa geïntegreerde oplossingen op maat, aan de pomp of in de winkel van tankstations, of mobiel betalen bijvoorbeeld;
  • de zogenaamde ‘P2P’ (peer-to-peer) applicaties, zoals de betaalapplicatie Twint, die nu in Zwitserland op de markt is.

Het palet van betaalmogelijkheden is dus even divers als de profielen van zijn gebruikers. Mark Fitzgerald licht toe: “Voor ieder type klant en bedrijvigheid zijn er oplossingen en diensten: voor grote partijen met zeer complexe behoeften, maar ook voor tabakswinkels of kmo’s.”

Verandering van het koopproces

De ontwikkeling van de nieuwe technologieën heeft de koopgewoonten veranderd. “Het gedrag tijdens, voor en na een aankoop heeft een ontwikkeling doorgemaakt.  Mensen doen eerst onderzoek in de winkel en kopen dan online, of andersom: na marktonderzoek op internet gaan ze naar de winkel. Na de aankoop wordt de koopervaring vervolgd: veel consumenten posten online een review. De nieuwe technologieën vervullen daarin een sleutelrol en bepalen de huidige trends op het gebied van consumeren.”

Klant- en businessgerichte oplossingen

De technologieën beïnvloeden het koopgedrag, maar het omgekeerde is ook waar: de klantervaring brengt nieuwe technologieën voort om steeds meer klanttevredenheid te realiseren. Volgens Mark Fitzgerald is het waarborgen van die klantervaring essentieel: “De klantervaring moet vooral snelheid en eenvoud bieden. Met dit principe moet rekening gehouden worden bij de ontwikkeling van innovatieve betaaloplossingen. Het belang is trouwens tweezijdig: zowel de consument als de winkelier worden er beter van.” De winkelier gaat namelijk steeds doeltreffender werken en meer omzet realiseren, waardoor hij zijn handel zeker stelt.

Van creditcard tot selfiebetaling

Dit resulteert onder andere in minder contante betalingen en meer online betalingen. Toch is de betaalpas na 70 jaar trouwe dienst nog steeds populair. En dat is niet voor niets: hij is overal bekend en heeft zichzelf bij zowel de kaarthouder als de winkelier bewezen. Hij blijft staan voor ‘minder risico’ tegen lagere kosten, omdat hij veel vaker wordt gebruikt dan de nieuwere, innovatieve vormen van betalen.  

Naast de goede dienstverlening en de snelle transacties is die veiligheid essentieel. Naarmate gebruikers vertrouwder raken met de betaaltechnologieën, zullen die dan ook meer terrein winnen. Zo ontstaan bijvoorbeeld zogenaamde ‘biometrische’ applicaties: binnenkort zou u al kunnen betalen door middel van stem-, gezichts- of irisherkenning. Betrouwbaarheid staat voorop.

Bijdrage:

Mark Fitzgerald

Mark Fitzgerald is Head Growth Markets bij SIX Payment Services, een onderneming die actief is in multi-channel betaaloplossingen zonder contant geld.

Verzend