Vintage is hip. Denk maar aan alle winkels, pop-up stores en marktjes waar u kleding van enkele decennia geleden kunt kopen. Maar niet alleen bij kleding is dit het geval. Kat Vereeken, medestichter van vintage (web)shop My Ex Boyfriend vertelt haar verhaal.

Het concept My Ex Boyfriend

Ik heb altijd al een zwak gehad voor mooie, authentieke spullen. Ik word verliefd op een item met een ziel ongeacht de ontwerper. Daarnaast merkte ik dat veel vrienden interesse hadden in de meubels die in mijn appartement stonden en dat ze de voorgekauwde producties van de meubelgiganten beu waren.  Wij waren meer te vinden voor een unieke en karaktervolle kast of bureau.

Om mijn eigen bevindingen een plaats te geven besloten mijn partner en ik zo’n vier jaar geleden om een vintage meubelwinkel op te starten. Op dat moment droegen bijna alle bestaande winkels het woord ‘vintage’ in hun naam. We wilden iets origineler en vonden het belangrijk om een naam te kiezen voor onze zaak die meteen bleef hangen. Na het horen van een nummer op de radio besloten we dat ‘My Ex Boyfriend’ een leuke, catchy naam was. Het verhaal erachter: het ex-lief van de ene wordt later de echtgenoot van de andere. Wat u dus niet meer wilt, kan voor iemand anders nog wel heel waardevol zijn. Het is bovendien mooi meegenomen dat we tegelijk nog eens ecologisch bezig zijn en het milieu minder belasten.

Uitgroeien tot een bekende meubelwinkel

In onze begindagen bezochten we heel wat rommelmarkten en tweedehandswebsites op zoek naar mooie meubels. Alleen authentieke meubelstukken met uitstraling kwamen in aanmerking. Hoe populairder onze winkel en webshop werden, hoe minder we zelf op zoek moesten. Nu nemen mensen zelf contact met ons op, omdat ze nog interessante en/of ongebruikte spullen op zolder hebben staan.

Het belang van een verhaal

Ik geef de voorkeur aan meubelstukken waar een verhaal aan vasthangt. Een kast die een huwelijksgeschenk was en gedurende 50 jaar door het koppel samen gebruikt is, dat is toch prachtig? Op dit soort meubels kan ik echt verliefd worden, en onze klanten blijkbaar ook. Als ze interesse tonen voor een meubelstuk, geven we hen het verhaal erachter namelijk graag mee en dat lokt veel positieve reacties uit. Mensen kunnen dat soort initiatieven blijkbaar zeer goed smaken want ze komen vaak terug. Soms bel ik hen zelfs persoonlijk op wanneer ik denk dat ik iets gevonden heb dat ze leuk zouden kunnen vinden!

Bijdrage:

Katrien Vereeken

Katrien Vereeken deed verschillende jaren ervaring op in de culturele sector, meer bepaald met de organisatie van muziekfestivals en concerten. Op die manier leerde ze ook veel over sociale media, wat goed van pas komt bij het leiden van haar zaak My Ex Boyfriend, die ze in 2012 samen met een partner opstartte.