Digitale handel is tegenwoordig niet meer weg te denken uit onze levens. Niets zo handig als iets online bestellen om het de dag erna thuis geleverd te krijgen. Nochtans zweren veel mensen bij fysieke winkels, en ze hebben daar goede redenen voor. Sven Bastiaens van Art & Craft legt uit hoe de twee verkooppunten elkaar kunnen ondersteunen.

Het belang van digitaal

Niets onderstreept het belang van digitaal zo goed als het verhaal van Art & Craft. Opgestart in 1994 als fysieke winkel in consumenten-elektronica, kreeg het vanaf 2008 stevige concurrentie van de eerste Nederlandse e-commerce platformen. “We zagen snel in dat dit de toekomst was, en creëerden onze eerste webshop. Zo evolueerde onze lokale fotowinkel tot een onderneming met een snel stijgende omzet en dito personeelsbestand (40 miljoen euro in 2016 en wellicht 70 miljoen in 2017, met bijna 50 vaste werknemers). Dit als gevolg van investeringen in nieuwe én bestaande klanten, in de website als in de fysieke winkels. Hierdoor staan we vandaag waar we staan: we hebben bijna geen Belgische concurrentie en kunnen weerwerk bieden aan de Nederlandse e-commerce-spelers.

Voor ondernemers die nog niet overtuigd zijn of denken dat dit voorbeeld niet op hen van toepassing is, heeft Bastiaens een waarschuwing: “De digitalisering treft iedereen, van de meest complexe goederen, tot en met de slager op de hoek. In België zijn er twee websites voor vlees uit het hogere gamma en die zijn zeer succesvol.”

Fysiek en online versterken elkaar

Offline versterkt online en omgekeerd.

Sven Bastiaens is overtuigd van de combinatie “fysieke en online winkels”. Ze hebben beide hun voordelen: “online is eenvoudig en snel: u hoeft uw zetel niet uit en de dag erna staat uw product aan uw voordeur. Toch zweren ook veel mensen bij een fysieke winkel, en met reden. De geluids- en beeldkwaliteit van een tv bijvoorbeeld, kan u niet controleren via een computerscherm. Daarvoor moet u naar de winkel komen. Bovendien hechten sommige personen belang aan de informatie die de verkoper hen meegeeft.

“En dat merken we in de praktijk: zaterdag is voor Art & Craft bijvoorbeeld de beste dag in de fysieke winkels, maar de slechtste dag in e-commerce. Want wat besteld wordt op zaterdag, kan pas dinsdag geleverd worden.”

Die tandem van fysieke winkels en e-commerce wordt dan ook meer en meer gezien als het ideale model. Bastiaens bevestigt: ‘Offline versterkt online en omgekeerd.’ In de fysieke winkels kan u een aantal artikelen demonstreren, op de website geeft u het volledige overzicht van het aanbod. Maar let er wel op dat de prijzen in beide gelijk zijn, ook al verschilt het niveau van dienstverlening. Zo vermijdt u verwarring bij uw klanten.’

Ook grote en kleine online winkels hebben dit ondertussen begrepen. Zo heeft de webshop Coolbue ondertussen al drie fysieke winkels in ons land en lanceerde 9bulles, een specialist in zwangerschapskledij, naast hun reeds bestaande webshop in 2011 eveneens een fysieke winkel.




Wat met de wetgeving?

Recent werd er veel geklaagd over het concurrentieel nadeel (hoofdzakelijk met onze buurlanden) voor webshops, dat veroorzaakt wordt door de Belgische wetgeving. Sinds 1 februari 2017 bestaat er echter een ruime uitzondering op het verbod op nachtwerk voor alle logistieke en ondersteunende activiteiten die gelinkt zijn aan e-commerce. Nachtwerk is dus sinds enkele maanden toegestaan, zolang u ook rekening houdt met bestaande sectorale akkoorden en cao’s. Nog een reden te meer dus om uw eigen webshop te lanceren!

Sven Bastiaens

Sven Bastiaens is CEO van Art & Craft, in 1994 begonnen als een fotowinkel, nu een van de grote webshops in België en twee fysieke winkels in het Gentse.

Verzend