In het artikel 5 authentieke concepten op weg naar succes bespraken we al enkele originele ideeën die aan de basis lagen van een succesvol bedrijf. Hier leest u hoe u uw idee in de praktijk kan uitwerken, aan de hand van de tips van Philippe Pelsmaekers, oprichter van het kledingmerk Walldog.

Waarom is Walldog uniek?

Walldog is niet zomaar een kledingmerk, maar een kledinglijn met een ‘verhaal’. “We gaan namelijk wereldwijd op zoek naar alledaagse authentieke winkels met een opvallende gevel of uithangbord waar een mooi verhaal achter zit. Daar maken we een print van en die gebruiken we op onze kleding”, verduidelijkt Pelsmaekers.

“Maar daar stopt het niet: elke print is verbonden met een mini-documentaire die terug te vinden is op onze website en het verhaal vertelt. Je koopt dus niet enkel een kledingstuk, maar ook een prachtig stukje couleur locale.”

Zoek de juiste partners

Zelfs al is uw idee heel sterk, voor de uitwerking heeft u vaak goede partners nodig. “Ik had bijvoorbeeld ervaring met storytelling, maar miste iemand met expertise in de kleding- en textielsector, dus heb ik daar een partner gezocht. Die heeft zich voor 50% ingekocht in het idee, wat de nodige financiële middelen gaf om het concept in de markt te zetten. Zo’n beslissing moet u wel doordacht nemen, want u geeft de helft van de controle over uw bedrijf uit handen”, benadrukt de kledingdesigner.

"Hierna ging het heel snel. Onze eerste collectie was in sommige winkels al na twee weken uitverkocht. Dat bevestigde mij dat ik op goede weg was. Dankzij een financiële injectie van PMV konden we verder uitbreiden, maar dat is voorlopig de laatste kapitaalronde die we doen, hierna willen we zelfbedruipend worden.”

Inzetten op co-creatie

Wereldwijd verhalen zoeken is een hele opgave, maar om dit probleem op te lossen zet Pelsmaekers in op co-creatie. “Verschillende mensen die beroepshalve of voor hun plezier reizen, zijn voor ons op zoek naar verhalen. Ze sturen ons ruwe beelden op voor een kleine vergoeding, waarmee wij dan aan de slag gaan.”

“Daarnaast vloeit 15% van onze winst via liefdadigheid terug naar de gemeenschappen waarin deze winkels zich bevinden. We hebben dus ook goede contacten met ngo’s, waardoor zij ons soms logistiek steunen of helpen met het inwinnen van informatie.”

Blijf steeds nieuwsgierig

Elke succesvolle ondernemer zal het u bevestigen, ook Pelsmaekers: “Ieder bloeiend bedrijf begint met een sterk businessplan. Maar dat is niet voldoende. Het is enorm belangrijk dat u steeds nieuwsgierig blijft en geen angst hebt om met anderen te praten. Wees niet bang dat anderen uw idee zullen stelen, maar luister naar hun feedback. Uiteindelijk haalt u hier voordeel uit, want na verloop van tijd komen mensen uit zichzelf naar u met goede ideeën.”

Een heel sterk persdossier

Als uw idee uniek en authentiek is, als het ‘anders’ is dan de rest, kan u dit exploiteren. “Met een sterk, onderbouwd en doordacht persdossier kan u inspelen op de pers, die vaak op zoek zijn naar dat soort verhalen. Dat resulteerde bij ons al meerdere malen in artikels en interviews in diverse media”, aldus de ondernemer. En dat levert natuurlijk extra publiciteit op, die bovendien minder kost dan een reclamecampagne.

Heeft u een origineel idee? Discussieer er over in de comments!

Philippe Pelsmaekers

Philippe Pelsmaekers

Philippe Pelsmaekers is ondernemer en van nature enorm nieuwsgierig. Na 20 jaar actief te zijn geweest in de communicatiesector, startte hij met het kledingmerk Walldog, waarmee hij authentieke verhalen van over heel de wereld vertelt.

Verzend