Het concept van tijdelijke winkels, ontstaan in steden zoals LA, New York, Londen en Berlijn, wint de laatste jaren ook in België enorm aan populariteit. Ze komen in diverse creatieve vormen en benamingen voor, gaande van pop-up winkel, concept store, tot food- en promotietruck, nomad store, enz. Velen zien in deze shops de ideale oplossing voor de toenemende leegstand van winkelpanden. De dynamiek die een pop-up winkel met zich meebrengt, kan zo voor een opwaardering van het winkelgebied zorgen. Bovendien bieden ze zowel voor ondernemers als voor gevestigde bedrijven heel wat mogelijkheden.

Waarom een pop-up?

De tijdelijke winkel laat enerzijds toe om meer naambekendheid voor het product of merk te creëren. Het vormt een origineel alternatief voor traditionele promotiecampagnes, en kan bovendien meer klanten bereiken en een hogere omzet genereren. Met de pop-up winkel kan u een bijkomend verkoopkanaal creëren om de piek in bepaalde perioden van het jaar op te vangen. Daarnaast kunnen ondernemers hiermee ook gemakkelijker inspelen op de vraag van de consument en de nood om zowel een online als offline verkoopkanaal aan te bieden. Deze zogenaamde ‘multichannel’-aanpak is erg in opmars.

Anderzijds laat het concept toe om als testwinkel te fungeren en om zo aan marktonderzoek te doen en meer te weten te komen over de klanten en producten. Het kan voor een ondernemer ook een ideale voorbereiding vormen op een permanente winkel: zonder veel risico’s kan u testen of het project haalbaar is. Pop-ups passen op deze manier volledig binnen de filosofie van lean-startup, waarin experimenteren en luisteren naar uw klanten de belangrijkste basisingrediënten vormen.

Blijven pop-up winkels verrassend?

Pop-up ondernemers staan echter voor twee belangrijke uitdagingen. Het succes van een tijdelijke winkel staat of valt namelijk met het vinden van een geschikt pand op de juiste locatie. Sommige pandeigenaars staan niet open voor het concept, of verhoogden op sommige locaties hun prijzen. Hopelijk kan de nieuwe huurwetgeving die in de maak is hier voor de nodige verandering zorgen. Ondernemers kunnen ook hun toevlucht zoeken tot speciaal opgerichte panden die enkel openstaan voor pop-up projecten. 

Daarnaast kan er ook gewenning bij de consument optreden. Tijdelijke winkels zijn worden steeds vaker als een “normaal” retailmiddel gezien. Niet alleen startende ondernemers, maar ook grote merken gebruiken het. Door de enorme toevloed aan pop-up winkels kan de “tijdelijkheid” niet langer de enige troef zijn. Sommigen stappen al af van de naam “pop-up”, omdat op die term stilaan al wat sleet begint te komen. Daarom moet u zich steeds blijven onderscheiden en klanten blijven verrassen. De tweede troef van de pop-up store, originaliteit, mag niet over het hoofd gezien worden. Creëer rond uw product en merk een uniek gevoel. Een pop-up dient mensen te inspireren!

De term “pop-up” zal misschien verdwijnen, maar het concept niet. Tijdelijke winkels zullen ook in de toekomst verder het straatbeeld blijven kleuren.

Vincent Molly

Vincent Molly

Vincent Molly is professor Ondernemerschap en Familiebedrijven aan de KU Leuven en gastprofessor Financieel Management aan de UAntwerpen. Hij is tevens mede-oprichter van Familymind. Zijn passie en ervaring situeren zich in het domein van familiale ondernemingen; bedrijfsoverdracht; strategisch en financieel management in kmo's.

Verzend