Leo Exter, medeoprichter van hackathons.be, vertelt ons wat hackathons, ofwel digitale marathons zijn en hoe ondernemers daarvan kunnen profiteren.

Wat is een hackathon?

De term ‘hackathon’ is een samentrekking van ‘hack’ en ‘marathon’. Een hackaton heeft als doel om teams van experts (voornamelijk digitale experts) bij elkaar te brengen om in een beperkte periode (maximaal een weekend) een door de organisator vastgestelde doelstelling te bereiken. De farmaceutische onderneming UCB heeft bijvoorbeeld een hackathon met de naam ‘hack epilepsy’ georganiseerd, met als doel toepassingen te ontwikkelen die mensen met epilepsie zouden helpen om in hun dagelijks leven beter met hun ziekte om te gaan. BNP Paribas heeft ook een hackathon georganiseerd rond het thema klantbeleving.

Deelnemen aan een hackathon

De winnaars van een hackathon ontvangen prijzen, meestal een geldbedrag. Toch komen de meeste deelnemers voor het project zelf, omdat het hun de mogelijkheid biedt om te leren, hun competenties te verbeteren en soms zelfs om een bedrijf te starten. Tijdens hackathons komen heel veel experts uit één of meerdere vakgebieden bij elkaar. Daardoor is een hackathon een goede gelegenheid om te netwerken.

Bezinnen over het eigen bedrijf

Denk na voordat u de sprong waagt, maar niet te lang!
Door mee te doen aan een hackathon kan de ondernemer in korte tijd nieuwe inspiratie opdoen. De marathons vragen namelijk denkkracht, creativiteit en bijzondere oplettendheid. Dit dwingt de ondernemer afstand te nemen van zijn eigen beslommeringen, omdat hij tijdelijk met iets heel anders bezig is. De hackathon biedt niet alleen de mogelijkheid aan een project te werken dat nuttig kan zijn voor anderen, maar kan ook helpen om zich te bezinnen over het eigen bedrijf – en dat is essentieel!

Een hackathon voor uw onderneming?

Hackathons zijn omvangrijke evenementen die veel organisatie vergen. Hoewel ze niet per definitie zijn afgestemd op uw bedrijfsactiviteit, houdt niets u tegen om het concept aan te passen aan uw onderneming. Nodig uw medewerkers uit om na te denken en samen een nieuw intern project voor de onderneming te ontwikkelen, in een korte periode waarin ze niets anders doen. De enige voorwaarde is dat het doel haalbaar moet zijn. U kunt uw medewerkers bijvoorbeeld uitnodigen om aan een nieuw businessmodel te werken, dat als doel heeft de groei van het bedrijf in stand te houden. Dit zal hen des te meer motiveren!

Advies voor ondernemers

Leo Exter is zelf ondernemer en adviseert iedereen die een eigen bedrijf start of wil starten om zijn netwerk te ontwikkelen en vooral om net zoveel vragen te stellen als nodig is. Zet uw trots opzij en luister naar mensen die ervaring hebben. “Denk na voordat u de sprong waagt, maar niet te lang!”, besluit hij.

Start-Up week-end Ghent

Leo Exter

Leo Exter is een onverbeterlijke ondernemer. Hij is medeoprichter van hackathons.be, oprichter van westartup en partner bij Advance.Healthcare. Zijn favoriete vakgebied is de digitale gezondheidszorg.

Verzend