In de wereld van de digitale marketing wordt steeds vaker gesproken over 'growth hacking'. Het gaat daarbij weliswaar hoofdzakelijk om webondernemingen, de principes gelden echter voor gelijk welk bedrijf. Jérémy Corman, medeoprichter van digitale cafés, legt ons uit hoe we deze techniek in de praktijk brengen.

Growth hacking

Eenvoudig gezegd omvat growth hacking 'goedkope tips en tricks’ waardoor uw e-commerce zich op korte tijd snel ontwikkelt. 

Om beter te begrijpen hoe dat in zijn werk gaat, geeft hij het beroemde voorbeeld van e-mailprovider Hotmail. Om snel te groeien, voegde het bedrijf aan alle e-mails van zijn gebruikers deze handtekening toe: "PS: I Love You. Get Your Free Email at Hotmail." Het idee is doodsimpel ... en bezorgde de onderneming op zes maanden tijd 1.000.000 nieuwe gebruikers. 

Bij growth hacking komt het er dus op aan om creatief te zijn, om kleine elementen toe te voegen die grootse resultaten kunnen opleveren. Deze aanpak vereist creativiteit, die binnen ieders bereik ligt! 

Vindingrijkheid bereikbaar voor iedereen

Het concept 'growth hacking' wordt vooral toegepast in de digitale wereld. U omringt zich best met personen die uitblinken in technische vaardigheden en marketing. Zij kunnen de ideeën voor uw e-commerce concreet maken. 

Niets belet u echter dezelfde denkoefening voor uw fysieke onderneming te starten! Als u een winkel heeft, kunt u bijvoorbeeld begin mei aan uw klanten een bosje meiklokjes aanbieden met een bonnetje eraan, dat zij kunnen doorgeven aan iemand, die hiermee op zijn beurt een gratis boeketje krijgt. U doet uw klanten een plezier en door dit gebaar leert men u anders kennen ... zeker als u geen bloemist bent.

Ken uw gebruikers

We keren terug naar de digitale wereld. Om een strategie voor growth hacking uit te werken, is het cruciaal om het gedrag van de internetgebruikers te kennen. Dat bestaat uit 5 stappen. Jérémy Corman schreef een document met als titel ‘Digital Marketing Canvas’, waarmee u uw marketingpositie kunt bestuderen door het parcours van uw (potentiële) klanten te analyseren (een voorbeeld vindt u hier).

Bijdrage:

Jérémy Corman

Jérémy Corman is medeoprichter van Café Numérique, dat momenteel plaatsvindt in een twintigtal steden overal ter wereld. Als verantwoordelijke voor de digitale strategie van Lampiris heeft hij ook een passie voor nieuwe technologieën en innovatie. 

Verzend