We hebben eerder al gezien dat online aanwezig zijn vandaag de dag een must is. Voor een optimale website is het echter wel essentieel uw doelgroep goed te kennen. Als u weet waar op internet naar wordt gezocht, kunt u uw website onder andere beter afstemmen op de behoeften van klanten. Anthony Belpaire, Industry Head bij Google Belux, reikt ons enkele doeltreffende en vooral gemakkelijk te gebruiken tools aan.

Win klanten door uw online aanwezigheid te verhogen!

Anthony Belpaire en Lionel Soccal van Google België bespreken de opportuniteiten van het internet om zo nieuwe klanten te winnen voor uw bedrijf.

Uw doelgroep kennen

"Als u meer bezoekers naar uw website wilt lokken, moet u er eerst zeker van zijn dat deze aansluit bij de behoeften van uw klanten", vertelt de deskundige. Er zijn verschillende manieren om informatie over uw potentiële klanten te verzamelen:

  • met Survey Monkey en Google Form kunt u gratis online enquêtes organiseren. "U kunt bijvoorbeeld vragen naar de drie belangrijkste redenen voor uw klanten om het soort product te kopen dat u aanbiedt." 

  • Google Analytics bestudeert hoe internetgebruikers op uw site terechtkomen en hoe ze die gebruiken door  ingegeven zoektermen en kliks bij te houden. "Als een deel van de bezoekers op uw platform is terechtgekomen omdat ze eenzelfde product zochten, kunt u overwegen een speciale tab voor dat product te maken. Als er weinig kliks zijn op een pagina, betekent dit dat er een technisch probleem is dat verholpen moet worden of dat de content onvoldoende relevant is en aangepast dient te worden."

  • Google Trends is een tool die de ontwikkeling van online zoekacties weergeeft. "Als u uw aanbod wilt uitbreiden, maar twijfelt tussen twee producten, kunt u uw keuze laten sturen door het product dat het meest gevraagd wordt, of juist een niche in uw markt ontdekken."

De gebruikerservaring verbeteren

"Een website moet een heldere structuur hebben. Hoe minder moeite internetgebruikers hoeven doen, hoe beter het is," aldus de specialist. Foto's of video's geven de pagina een vriendelijkere uitstraling, zolang u niet overdrijft. Zorg ervoor dat tabs relevant en begrijpelijk zijn: voor elke productreeks een, vergelijkbaar met de verschillende schappen die u in uw winkel heeft. Google Analytics biedt daarnaast de mogelijkheid om twee versies van eenzelfde pagina gelijktijdig online zetten om te testen bij welke de bezoeker langer blijft hangen, welke pagina meer inschrijvingen genereert, maar ook welke foto de meeste aandacht krijgt, die van een gezin of van een stel, enz.

De gebruiker beschermen

Anderzijds, zegt A. Belpaire, moet de gebruiker uw website veilig kunnen bezoeken en daar veilig online aankopen kunnen doen. "Om uw bezoekers ervan te overtuigen dat uw website geen schaduwwebsite is, is het raadzaam de site menselijker te maken, bijvoorbeeld door een foto van uw team te publiceren. Een certificaat dat een veilige verbinding garandeert zal internetgebruikers ook geruststellen." Door bijvoorbeeld het SSL-certificaat op de webserver te installeren, wordt het "https"-protocol geactiveerd en verschijnt er een hangslotje in de taakbalk van de site dat aangeeft dat transacties gecodeerd worden en dus vertrouwelijk zijn.

Door het online gedrag van uw klanten te kennen en vervolgens de gebruikerservaring aan te passen, terwijl u tegelijkertijd optimale veiligheid garandeert, kunt u een professionelere en aantrekkelijkere website aanbieden en vergroot u uw kansen om nieuwe klanten aan te trekken.

Anthony Belpaire

Anthony Belpaire

Anthony Belpaire is Industry Head bij Google Belgium. Hij is ingenieur in artificiële intelligentie van opleiding. Hij studeerde in Gent en Valencia voor hij zich aanmeldde bij het prestigieuze Massachusetts Institute of Technology.

Verzend