Geolocatie is een trend die voortkomt uit de sterke groei van mobiele devices en laat toe de ‘exacte’ locatie van een smartphone, tablet of laptop te bepalen.

Voor de gebruikers geeft dit de mogelijkheid om hun toestel als GPS te gebruiken, de plaatselijke weersvoorspelling te bekijken of hun locatie aan vrienden te laten weten.

Ondertussen zijn er al talloze applicaties die van deze technologie gebruik maken. Niet enkel de GPS, maar ook Swarm, TripAdvisor en Facebook maken gebruik van de geolocatie van uw toestel. Dit heeft als voordeel dat men een gepersonaliseerde beleving aanbiedt waarbij er talloze extra functies ter beschikking gesteld worden.

Kleine zelfstandigen kunnen bezoekers aanmoedigen om zichzelf in te checken (al dan niet via een eigen app). Daardoor stimuleren zij niet alleen het geven van reviews, maar plots worden klanten ook brand advocates[1] die de winkel of het restaurant vernoemen in hun sociale cirkel.  Deze word-of-mouth communicatie[2] kan zeer sterk zijn en zorgt voor een groeiende brand awareness[3].

Bovendien stelt het deze businesses ook in staat om een persoonlijke relatie op te bouwen met hun cliënteel. Zij weten via deze methode wie hun klanten zijn, hoe vaak ze langskomen, welke reacties ze achterlaten,… En op basis daarvan kunnen zij gerichte promoties sturen.

Maar er is ook een keerzijde aan geolocatie. Zo is big brother wel zeer aanwezig wanneer elke beweging in de gaten gehouden wordt. Er zijn applicaties die schijnbaar niets doen met uw geolocatie, maar deze toch opslaan. Ook kan het leiden tot een overaanbod van commerciële boodschappen die naar de gebruiker gestuurd worden.

Tot op vandaag was de gebruiker van de smartphone veelal in controle over de geolocatie (pull-communicatie), maar marketeers beginnen dit nu ook te gebruiken om informatie naar de gebruiker te sturen (push-communicatie). Beacons[4] of iBeacons zijn hier een goed voorbeeld van. Zij maken het mogelijk om smartphonegebruikers promoties aan te reiken van de producten of winkels op hun exacte locatie (tot op enkele meters nauwkeurig).

Sowieso is een duidelijke strategie voor het gebruik van geolocatie nodig om zo transparant mogelijk naar klanten te kunnen communiceren rond het gebruik en de voordelen voor de klant.





[1] Brand Advocates zijn klanten of mensen die enthousiast zijn over een merk of product. Doordat zij hierover zo positief spreken, moedigen zij onrechtstreeks hun entourage aan om ook gebruik te maken van het product of de dienst.

[2] Word-of-mouth communicatie is het zelfde als mond-aan-mond reclame. Deze communicatievorm heeft een hoge impact, omdat het vertrekt vanuit een vertrouwensband tussen de gesprekspartners.

[3] Brand awareness is de mate van bekendheid van een merk. Hoe meer mensen zich meteen een merk herinneren, hoe hoger de brand awareness. En hoe hoger de brand awareness, hoe bekender het merk.

[4] Beacons zijn zeer kleine elektronische transmitters die een signaal uitzenden via Bluetooth dat opgepikt kan worden door mobiele telefoons in de buurt. De Beacon kan aan de telefoon dan “vragen”, om via de 3/4G- of WiFi-verbinding van de smartphone, een webpagina openen. 

Kristof Drossaert

Bijdrage:

Kristof Drossaert

Kristof Drossaert is gepassioneerd door digitale communicatie. Als digitaal strateeg bij DigitasLBi gaat hij steeds op zoek naar de nieuwste (digitale) trends om deze met een kritische blik te onderzoeken.  Daarnaast probeert hij zijn kennis ook over te dragen als docent aan de Karel De Grote Hogeschool en als gastspreker op events.

Verzend