U kunt de activiteit binnen uw onderneming een stuk ludieker maken en in sommige gevallen vaak de vervelende aspecten weghalen. U hoeft daarvoor geen speelplaats van uw werkplek te maken! Ontdek hoe gamificatie (of ludificatie) uw bedrijf kan veranderen dankzij het advies van Laurent Grumiaux, medeoprichter van Fishing Cactus.

Gamificatie: werken én plezier beleven

In een bedrijf zijn niet alle taken even aantrekkelijk, hoewel ze onontbeerlijk zijn voor een goede werking. Door dergelijke opdrachten ludiek te maken en er een spelprincipe in te bouwen (beloning, uitdaging, persoonlijke vooruitgang), kunt u de trend omkeren

Een voorbeeld: u krijgt maandelijks 100 punten om uit te delen aan uw medewerkers en hun zo uw dankbaarheid te tonen voor hun hulp bij een project of hun bijdrage aan 'huishoudelijke' taken. Op het einde van het jaar kunnen ze met die punten een cadeautje kopen. Zo worden ook weinig motiverende taken belangrijk, omdat men er voordeel uit kan halen.

Gamificatie op 4 niveaus in uw bedrijf

  • Menselijk proces
    Gamificatie is mogelijk op 4 verschillende niveaus in uw onderneming. In de eerste plaats kunt u, zoals het vorige voorbeeld aantoont, een heleboel dagelijkse activiteiten in een bedrijf – zowel betreffende het werk zelf, als aangaande gedrag of kleine attenties – speels maken.

  • Werkmiddelen
    Vervolgens kunt u gamificatie ook toepassen op uw werkmiddelen door deze grafischer en aangenamer in het gebruik te maken. Bepaalde software die u bedrijfsbreed gebruikt, kunt u bijvoorbeeld ergonomisch en intuïtief maken. Of u kunt er originele geluiden of afbeeldingen aan toevoegen, het gebruik ervan niet alleen eenvoudig, maar vooral motiverend maken, naar het voorbeeld van Newpharma.

  • Opleiding
    Een derde niveau waar gamificatie van toepassing kan zijn, is scholing. Voor een onderneming die zijn teams een opleiding wilde aanbieden over veiligheidsregels, heeft Fishing Cactus bijvoorbeeld een videospel ontwikkeld waarbij twee medewerkers tegelijk spelen. De eerste persoon speelt zichzelf, terwijl de andere op zijn scherm probeert om op een parcours hindernissen te plaatsen, die gevaren vormen als de regels niet worden nageleefd. Via deze omweg worden beiden zich bewust van de risico's.

  • Teambuilding
    Het vierde niveau van gamificatie kan toegepast worden bij teambuilding of groepswerk. Het idee hierachter is om deze activiteiten origineler te maken, door ze bijvoorbeeld als bordspel (zoals Risk of Cluedo) aan te bieden. Strategieën, samenwerking en creativiteit maken hier een onvergetelijke groepservaring van.

Laurent Grumiaux

Bijdrage:

Laurent Grumiaux

Na zijn MBA in economie aan de Brusselse managementhogeschool ICHEC deed Laurent Grumiaux succesvol beroepservaring op in de consultancy. Alweer zes jaar geleden was hij de medeoprichter van Fishing Cactus, een onderneming die videospellen ontwerpt, vooral bedoeld voor bedrijven.

Verzend