De automobielsector staat, met de opkomst van de elektrische auto, voor ingrijpende veranderingen. Hoewel de elektrische revolutie er al langer zat aan te komen, hebben de grote spelers uit de autoindustrie lang de boot afgehouden en is alles pas de laatste jaren – onder meer dankzij de Tesla van serie-ondernemer Elon Musk - echt in een stroomversnelling geraakt. Ook in België is er nood aan een groenere, meer duurzame mobiliteit. Dat biedt kansen voor ondernemers. Patrick Van Remoortel, zaakvoerder van de Antwerpse garage Rietje, vertelt waarom hij meegestapt is in het verhaal van Birò, een Italiaanse fabrikant van 100% elektrische stadswagentjes.

Een compact en multi-inzetbaar vervoermiddel

“Een paar jaar geleden was ik op vakantie in Italië en zag ik in het centrum van Milaan enkele kleine, elektrische wagentjes rijden. Dat is me bijgebleven en vanuit mijn passie voor techniek ben ik thuis dan zelf opzoekwerk beginnen te doen. Meteen zag ik mogelijkheden: als snel, gemakkelijk en ecologisch vervoersmiddel voor verplaatsingen in de stad, maar evengoed in grote magazijnen of op uitgestrekte bedrijventerreinen, voor de stadsdiensten die materiaal moeten vervoeren, of zelfs als alternatief voor een vervangwagen voor onze klanten. Een en ander heeft ertoe geleid dat ik vorig jaar de fabriek bezocht. Ik was overtuigd van het product en het contact met de fabrikant en besloot om invoerder te worden voor België.” 

Via sharing naar een nieuwe stadsmobiliteit?

Compacte, milieuvriendelijke wagentjes als deze passen binnen een breder algemeen kader van veranderende mobiliteit. Van Remoortel: “Door hun formaat zijn ze ideaal voor in de stad: het is veel eenvoudiger om door het drukke stadsverkeer te navigeren, en in tegenstelling tot op een fiets of brommer zit je droog. Bovendien passen op een parkeerplaats tot 4 zulke wagentjes, wat hen ook ideaal maakt voor sharing: ik denk bijvoorbeeld aan een appartementsblok waar voor alle inwoners een aantal wagentjes voorzien wordt voor gemeenschappelijk gebruik.” Dat biedt mogelijkheden om het aantal auto’s in de steden omlaag te krijgen. “Hoe meer auto’s we de stad uit krijgen, hoe beter. We moeten immers creatief zijn om het verkeer in Antwerpen, maar ook in Gent en andere steden, te vereenvoudigen. We hebben daarover ook al contact gehad met de actiegroep ‘Slim naar Antwerpen’. Hoe meer mensen erover horen, hoe meer deuren er opengaan.”

Fiscaal interessant voor bedrijven en particulieren

Toch is er ook nog ruimte voor verbetering, met name op het vlak van de batterijen: die zijn momenteel nog beperkt in bereik. “Maar”, zegt Van Remoortele, “die evolutie gaat razendsnel”. Ook de prijs ligt, gezien de relatief nieuwe technologie, nog aan de hoge kant. “Daar staat wel tegenover dat alles wat elektrisch is voor bedrijven tot 120% fiscaal aftrekbaar is. Als particulier krijgt u dan weer 15% belastingvoordeel.“

Tot slot bevinden de wagentjes zich op wettelijk vlak zich ook nog enigszins in een grijze zone: “In België vallen ze onder de categorie motorfietsen klasse A en moet u op de baan rijden, in Nederland vallen ze onder de categorie gehandicaptenvoertuigen en mag u er mee op het fietspad . Ook is er nog discussie of u er al dan niet op het trottoir mee mag parkeren. Daar zou binnenkort van Febiac uitsluitsel over moeten komen”. 

Patrick Van Remoortel

Bijdrage:

Patrick Van Remoortel

Patrick Van Remoortel is al 45 jaar zaakvoerder van garage Rietje, een familiebedrijf dat ooit met een benzinstation begon. Nu zijn ze verdeler van de Volkswagengroep en hebben ze meerdere garages in Antwerpen en omgeving.

Verzend