Tegenwoordig is een online winkel onontbeerlijk. U kunt er beter mee voldoen aan de verwachtingen van de internetgebruikers en zo meer klanten aantrekken. Daarbij wordt u vaak geconfronteerd met de complexiteit van elektronische middelen, krappe budgetten en de beperkingen die eigen zijn aan e-commerce. Kleine ondernemingen moeten vaak net als grote ondernemingen roeien met de riemen die ze hebben. Kenneth De Maeyer heeft al diverse e-commerce websites opgezet, waaronder die van Royal Boch, en geeft ons enkele tips om zonder kopzorgen een webshop uit de grond te stampen. 

Een voorbeeld van grote ondernemingen die dit deden met budgettaire beperkingen

Kenneth heeft geleerd te roeien met de riemen die hij had: "In 2009 werd Royal Boch geconfronteerd met rentabiliteitseisen na een faillissement. We wilden toch een webshop ontwikkelen, maar met een krap budget. We hebben aan drie leveranciers hun prijs gevraagd om een zakelijke website op te stellen die ook als e-commerce functioneert, vergezeld van een systeem om mailings te sturen. De offertes gingen van 14.000 tot 50.000 euro. Onze keuze viel op de laagste prijs, die overigens ook het best overeenstemde met de waarden van het merk. Een andere keer kwamen we er goed van af, met 3000 euro voor de ontwikkeling, abonnementskosten en terugkerende kosten. Elke keer opnieuw bleek de goedkoopste oplossing zeer bevredigend. In het algemeen bedraagt de initiële investering circa 5000 euro, zonder het te hebben over de abonnementen en de vaste kosten - ook al waren die niet hoog."

Adviezen aan de ondernemer die zelf een webshop wil starten

Na dit ook in de praktijk te hebben getest, raadt Kenneth De Maeyer aan om:

  • zo veel mogelijk zelf te leren;

  • een online opleiding te volgen;

  • zo veel mogelijk oog te hebben voor gratis alternatieven.


Kenneth licht toe: "Er zijn heel wat online middelen waarmee u zelf uw site of webshop kunt maken. Deze zijn vaak gratis, of zijn dat toch gedurende een bepaalde periode, dat wil zeggen voordat u op een premiumversie overstapt:

Een beroep doen op een internetprofessionnal heeft ook zijn voor- en nadelen

"Expertise kost uiteraard geld, maar je hebt iemand tegenover je die er altijd meer van afweet dan een leek en die zich voortdurend aan de sector kan aanpassen. De professionele ontwikkelaar bewaart ook de afstand tot het project die jij niet meer hebt. Hij kan ook gebruikmaken van herhaling: een probleem dat hij al een of meerdere keren in het verleden is tegengekomen, kan hij opnieuw identificeren en dus veel sneller en doeltreffender oplossen. Omgekeerd kan hij ook de neiging hebben om bestaande websites te kopiëren. Het is echter beter om zich zo veel mogelijk van de concurrenten te onderscheiden. Ten slotte kun je ook het gevoel hebben dat de ontwikkelaar je niet als prioriteit beschouwt of dat hij er niet bij betrokken is omdat hij nooit zo goed de producten en diensten of ook de klanten kan kennen als de ondernemer zelf."

Denk aan de logistieke en praktische beperkingen van uw e-commerce

Of u uw webshop alleen dan wel samen met iemand anders maakt, er zullen altijd beperkingen zijn die inherent zijn aan e-commerce. Het gaat dan bijvoorbeeld om:

  • verzendingsvoorwaarden voor pakjes: Als u, zoals bij Royal Boch, breekbare pakjes verzendt, let dan goed op de keuze van de dienstverlener en op zijn betrouwbaarheid (verzekeringsdekking, vermelding van 'breekbaar' op de dozen, advies bij de verpakking om braak te vermijden enz.). Denk ook aan de kosten voor buitenlandse verzendingen en voor die met betrekking tot het gewicht van de pakjes;

  • betaalmogelijkheden: Verlies de compatibiliteit van uw dienstverlener met uw platform niet uit het oog, evenals de beveiliging van de betalingen (van het type 3-D Secure, bijvoorbeeld), of de functies 24/7 beschikbaar zijn, de verschillende betaalmogelijkheden;

  • kosten van het platform zelf: Dit gaat van de installatie tot het abonnement en de transacties, over de kosten voor het beheer van het dossier en de beveiliging van de betalingen. Deze kosten verschillen aanzienlijk naargelang de dienstverlener. Neem vooraf voldoende inlichtingen zodat de factuur geen onaangename verrassingen bevat;

  • certificeringen van de e-commerce door een extern orgaan. Dit orgaan kan u ook waardevol advies en andere goede praktijken geven met betrekking tot conformiteit (algemene voorwaarden, privacyhandvest/GDPR enz.);

  • klantendienst: Stel zo veel mogelijk informatie ter beschikking (FAQ), maak een afspraak mogelijk (via sociale netwerken of een chatbot) en denk aan een contactformulier of minstens toch een contactadres. Een asynchroon systeem, bijvoorbeeld, levert zeker niet onmiddellijk een antwoord (met 5 tot 10 minuten vertraging), maar is in ieder geval geschikt, en niet-gestandaardiseerd, zoals vaak het geval is.


Tot slot benadrukt De Maeyer: "Je moet niet a priori de gemakkelijkste oplossing kiezen, maar afstand nemen. Aarzel niet om inlichtingen te nemen op het internet (fora, adviezen enz.). Geef evenmin toe op de veiligheid. Certificaten en andere labels zoals Safeshops of BeCommerce zorgen voor vertrouwen. Met andere woorden: enkele muisklikken volstaan niet. Het belangrijkste is de doelstelling voor ogen te houden."

Kenneth De Maeyer

Kenneth De Maeyer volgde een management- en marketingopleiding en werkte een tiental jaar als MarCom-manager in zowel grote groepen als in kleine en middelgrote ondernemingen. Hij haalde een certificaat in de Solvay Brussels School voor e-commerce en e-marketing. Vandaag is hij bestuurder bij Royal Boch. Hij houdt ook toezicht op de ontwikkeling van de webshop van deze grote naam in de Belgisch aardewerksector.