De Belgische consument waagt zich steeds meer online, maar veel ondernemingen volgen deze trend niet. Zo missen ze veel potentiële klanten en dus ook inkomsten. Jean Van Houtryve, CEO van Visix, legt uit hoe hij zijn bedrijf online op de kaart zette.

De Belgische paradox

De Belgische consumenten zijn goed vertegenwoordigd op het internet. In België hebben 83% van de huishoudens toegang tot het internet en 54% van de Belgen heeft vorig jaar minstens één online aankoop gedaan (bron: Baromètre de la société de l’information 2015). Toch heeft slechts 10% van de Belgische kmo’s een website voor e-commerce (bron: Digital for Small Business), en ook tegenover onze buurlanden loopt ons land achter op dat vlak (bron: Baromètre de la société de l’information 2015).

Nochtans kan digitaal aanwezig zijn enorm veel mogelijkheden bieden. “Een goede website is namelijk het beste uithangbord voor uw onderneming,” aldus de Van Houtryve, “maar veel mensen kennen het potentieel er gewoon niet van, of denken onterecht dat het niets voor hun bedrijf is.”

De voordelen van online aanwezig zijn

“Wij zijn volledig beginnen inzetten op online vanaf 2008. Toen heeft ons bedrijf een nieuwe naam gekregen, en daar hoorde een ook een nieuwe website bij. Door te rade te gaan bij experts kwamen we te weten dat u met enkele eenvoudige ingrepen uw online zichtbaarheid drastisch kunt verhogen. We maken bijvoorbeeld gebruik van landing pages en focussen op de zoektermen ‘vlaggen’ en ‘spandoeken’. Zo zijn we goed zichtbaar op zoekrobots als Google. Hierdoor steeg het bezoekersaantal van onze site van 30 mensen per dag naar 300.”

“Een groot deel van deze bezoekers wilt ook effectief een vlag of spandoek laten maken. Onze website is met andere woorden de ideale manier om potentiële klanten te benaderen”, aldus de zaakvoerder.

“Sterker nog, onze grootste klant, een retailer, is bij ons terecht gekomen via onze website. Om zo’n bedrijf binnen te halen moet u normaal veel tijd en energie spenderen, terwijl wij er niets speciaal voor hebben moeten doen. Zij zijn zelf naar ons gekomen.”

De kost van online aanwezig zijn

Wilt u wel de digitale weg op gaan, maar bent u bang dat de kosten van een website te hoog zullen zijn? “Bedenk dan dat op de klassieke manier klanten werven – via een vertegenwoordiger op de baan – ook veel geld kost. U moet zijn wagen en kilometers betalen, en niet te vergeten ook zijn loon. Voor dat geld kunt u ook een deftige website laten bouwen en onderhouden.”

“U hoeft trouwens ook niet alles uit te besteden, want dan zal het inderdaad nogal duur uitvallen. Ik vergelijk een website graag met een tuin: u kunt iemand in dienst nemen om hem te onderhouden voor u, maar dat kost geld. Terwijl u veel dingen ook zelf kunt doen, zolang u er de tijd en energie voor wilt opbrengen.”

“Bovendien heeft Google veel nuttige tools die u gratis kunt gebruiken, en waarmee u heel eenvoudig uw site kunt boosten of een markt prospecteren. Adverteren op hun website kost natuurlijk wel geld”, voegt Van Houtryve toe.

Hoe begint u er aan?

U kunt een basiskennis opdoen via zes verschillende modules die Google in samenwerking met BNP Paribas Fortis gratis aanbiedt aan ondernemers in 8 verschillende Belgische steden. “We merken dat er grote vraag is naar zulke sessies. De eerste zijn namelijk al bijna volgeboekt”, aldus Michael Anseeuw van BNP Paribas Fortis. “De Belgische ondernemers willen dus wel digitaal gaan, maar het is hun niet genoeg bekend, en dat schrikt hen af.” 

“Daarom bieden we deze ‘Digital workshops’ aan. Ze zijn heel laagdrempelig en u neemt deel aan zoveel sessies als u zelf wilt. Ze zijn vooral praktisch gericht, zodat u nadien meteen aan de slag kunt. Want uiteindelijk wint iedereen bij een digitale economie, zowel de ondernemer als de consument,” besluit Anthony Belpaire van Google.

Jean Van Houtryve

Jean Van Houtryve

Jean Van Houtryve is CEO van vlaggen- en spandoekenproducent Visix. Hij is overtuigd van de mogelijkheden van online marketing en past ze ook toe in zijn bedrijf.

Verzend