Bizcover heeft het reeds over drones gehad: voor verschillende soorten gebruik en de bijhorende wetgeving. Deze keer focussen we ons op het gebruik van een drone als communicatiemiddel in dienst van ondernemers. Matthieu Gerard, commercieel directeur van de Belgian Drone School en CEO van DeltaCopter vertelt ons de marketingvoordelen maar ook de verplichtingen van het professionele gebruik van een drone. Hij bespreekt ook enkele misvattingen.

Drones in allerlei types, voor bijna alle toepassingen

Volgens de wetgeving betekent een ‘drone’ eender welk autonoom voertuig. Hierdoor vallen de volgende voorbeelden allen binnen de categorie van drones: bestuurbare ballonen, auto’s, intelligente schepen, enzovoort. Wanneer het dus over de wet gaat, wordt het woord ruimer opgevat dan als ‘een kleine, vliegende machine die met een afstandsbediening bestuurt wordt’.

We kunnen drones volgens verschillende categorieën onderverdelen:

gewicht: kleiner dan 1 kg, 5 kg of 150 kg ;

toepassingen: de bouw, audiovisuele sector, materiaaltransport, landbouw, bewaking, enzovoort;

aantal motors;

afstand die afgelegd kan worden;

draagkracht;

element waarin ze zich verplaatsen: drones over land, vliegtuigen (of “vaste vleugels”), intelligente boten;

• …

Daartegenover, de ‘Zwitsers-zakmes-drone’ bestaat niet. Matthieu licht toe: “Wanneer ik drones ontwierp, kreeg ik vaak vragen van klanten voor drones met een zo breed mogelijk toepassingsveld. Nochtans bestaat er geen ‘universele’ drone. Net zoals er geen auto bestaat die tegelijkertijd sportief, handig, familiegericht en compact is”.

Het potentieel van een drone in de communicatiesector

Wat uw activiteit van uw bedrijf ook is, een drone kan een volwaardig communicatiemiddel zijn, of zelfs kan het zelfs hét verschil maken voor uw merk. Voor zulke toepassingen, ziet Matthieu voornamelijk twee mogelijkheden: “Drones zijn vooral voor communicatie gebruikt als:

  • vliegende camera. Een drone zorgt voor afstand of een andere gezichtshoek. Het is een goede partner voor muziekevenementen of bijeenkomsten zoals deze voor het klimaat. Zo kan u goed zien dat het massasucces is of dat het evenement enthousiasme opwekt. Dit is het soort situaties waarvoor vroeger een helikopter werd gebruikt. Deze is echter minder wendbaar waardoor het bijvoorbeeld moeilijker is om over een stadscentrum te vliegen dan met een drone.

  • wow-effect. Het toont dat u smaak heeft voor trends, voor innovatie en originaliteit. Zo is er veel kans dat de pers het herneemt of dat er over gesproken wordt op de sociale media. Dit was bijvoorbeeld het geval voor een hamburgerketen die via drones zelfs aan de tafels van de klanten leverde.”

Opgelet met bad buzz

Maar kan eender welk incident niet de “branding” van uw onderneming beschadigen? Matthieu is het daarmee eens: “In het geval van levering van indoor producten is de techniek moeilijk te implementeren. Drones blijven ook computers. Ze kunnen daarom een plotselinge bug ervaren. Ook is een incident snel gebeurd. Er kan dan zowel materiële als lichamelijke schade zijn. Bad buzz is dus niet uitgesloten. Binnenin een gebouw heeft de wet geen autoriteit. Eenmaal buiten, is het Koninklijk Besluit betreffende drones (april 2016) van toepassing. Hoe dan ook, als gebruiker en eigenaar van de drone, moet u uw verantwoordelijkheden nemen in geval van een incident. Een goede verzekering is daarom essentieel.”

Wat kost een drone: van de opleiding tot vaste kosten?

4 soorten kosten zijn onvermijdelijk voor elke ondernemer die een drone wil aanschaffen:

  • de opleidingskosten: u kan niet zomaar een drone in een elektronicawinkel kopen en deze in het luchtruim lanceren na de bijsluiter te hebben gelezen. Dit is niet alleen voor de algemene veiligheid, maar het is ook een verplichting. De vergunning wordt enkel afgeleverd na een opleiding aan een erkend instituut (Belgian Drone School in Wallonië, en BAFA in Vlaanderen) en een theoretisch en praktisch examen;

  • de verzekering: dit aandachtspunt is minder uitgebreid, maar zeker nodig. In België biedt onder andere AG Insurance verzekeringen voor drones aan;

  • de administratieve kosten: elk document of elke vergunningsaanvraag gericht aan de bevoegde overheden wordt aangerekend;

  • aankoop van materiaal: reken op 500 EUR voor een basisdrone, tot 25.000 EUR voor een professionele. Sommige speciale types kunnen zelfs tot 50.000 of 100.000 EUR gaan.

Dit laatste puntje is de enige variabele kost, aangezien de prijs afhangt van het gekozen model. Als u actief bent in industriële keuringen, zult u in meer geavanceerde apparatuur moeten investeren. Hierdoor zullen de kosten hoger zijn en het rendement op de investering wat ingewikkelder. Dit is een van de redenen waarom sommige bedrijven het liever uitbesteden. Hetzelfde geldt voor specifiek gebruik, zoals voor communicatie: beter om met een gespecialiseerd bedrijf samen te werken, want deze heeft niet enkel meer ervaring, maar kan u ook een nauwkeurigere kostenraming geven.

Matthieu vat samen: “Er wordt nog veel getest op het gebied van drone-technologie, en de ‘zone van originaliteit’ verschuift regelmatig lichtjes. Hoe u een drone ook gebruikt, houd altijd rekening met uw verantwoordelijkheid als gebruiker en eigenaar van de drone. De onderschatting van het risico is helaas nog steeds wijdverspreid. Daarom is het belangrijk om up-to-date te blijven via training. Dat is het basisbeginsel”.

Matthieu Gerard

Als afstandspiloot klasse 1 en instructeur DGLV (Directoraat-generaal Luchtvaart), heeft Matthieu Gerard zowel een theoretische als en praktische expertise op het gebied van drones. Hij is ook commercieel directeur van de Belgian Drone School, de eerste professionele droneschool van België en is CEO van DeltaCopter. Deze onderneming is zowel actief in drone-opleidingen als in consultancy op het terrein, waar deze technologie gevraagd is (luchtbeelden, keuringen, expertises, bewaking, enzovoort).