In een eerder artikel stelden we de visie van Jo Caudron op de digitale transformatie al voor: tegen 2020+ zullen alle sectoren beïnvloed worden door “digital” en wie dan niet klaar staat, zal zich volgens het Darwiniaans bedrijfsvoeren moeten aanpassen of zal uitsterven. Naar aanleiding van Jo Caudron’s presentatie op “The Conference”, een event gewijd aan innovatie voor ondernemers, focussen we in dit artikel op hoe u zich best voorbereidt.

De impact van de digitale transformatie op uw bedrijf

Jo Caudron, webgoeroe en auteur van “Digital Transformation”, benadrukt het belang van het numerieke tijdperk en raadt ondernemers aan om deel te nemen aan de digitale transformatie.

Digitale disruptie in elke sector

Er zijn voorbeelden genoeg van de digitale disruptie: Spotify zette de muziekindustrie op zijn kop, terwijl Uber dat effect had op de taxiwereld. Deze sectoren bestaan nog steeds, maar zijn heruitgevonden door nieuwe spelers. “Elke sector zal wakker worden, omdat de spelregels veranderen. Startups met nieuwe businessmodellen trekken in het begin voornamelijk early adopters* aan, maar bereiken dan plots voldoende kritische massa: de voorkeuren van de klanten verschuiven en de massa draait mee. Kijk maar naar uzelf: waar gaat u binnen 5 jaar mee betalen? Met een bankkaart of met bv. Apple Pay?

Wanneer we zo’n disruptie vaststellen, raken we snel in paniek of ontkennen we het belang van het gebeuren, omdat we de dynamiek van disruptie niet begrijpen: er gebeurt te veel op te korte tijd en dat is voor veel (bedrijfs)leiders te moeilijk om te begrijpen en te managen. Wanneer u op tijd begint en het goed begeleidt, is transformatie als gevolg van disruptie goed en hoeft het geen drama te zijn. Maar zelfs als u een plan heeft, zal het verdomd spannend zijn om het tot uitvoering te brengen!

Reageren op digitale disruptie

  1. Kijk permanent uit naar signalen van impact, zelfs kleine signalen die op eerste zicht geen impact hebben, want het zijn er veel: wat verandert er? Hoe verandert het? Wie zijn de actoren? Vaak zijn dit de zaken waarvan u denkt “Dat mag toch niet?”, “Dat is toch niet compliant?” etc.

  2. Stel uw business in vraag: wat is de impact op uw zaak? Hoe snel heeft de verandering impact op mij? Heb ik de mensen en middelen om verandering te doorstaan? Bv. een merk verkoopt rechtstreeks aan de consument: wat kan u hieraan doen?

  3. Wat is uw visie? Gelooft u in een toekomst waarin u nog een rol speelt? Zal die rol anders zijn? Is dat een toekomst waarin u gelooft? Het gaat pijn doen om daar te geraken, maar willen we daar raken?

  4. Bouw een strategie uit: wat gaat u morgen doen en vooral, wat kan u nu al doen? Enkel digitaal worden en “moderniseren” is niet voldoende. U moet transformeren, omdat uw klassiek businessmodel uitgedaagd wordt en dus uw businessmodel aanpassen.

  5. Daarom is digitaal leiderschap belangrijk, en dan bedoelen we niet de technologische kennis, maar de manier waarop u het bedrijf beheert en uw medewerkers doet inzien dat het speelveld digitaal is geworden.

Digitale transformatie ingeleid door de minderheid

Denk vooral niet: “Het zal wel niet zo snel gaan, mensen zijn traag en de meerderheid wil die verandering niet” (bv. papieren krant kunnen vasthouden), want de wereld verandert niet door de meerderheid. Transformatie wordt geleid door de substantiële minderheid. Wacht niet te lang vooraleer te reageren, want hoeveel kan u verliezen vooraleer het pijn doet? 10%, 30%? Om de digitale transformatie van uw kmo te leiden, moet u aan drie voorwaarden voldoen:

  1. Mindset: het geloof dat de wereld, uw sector, uw bedrijf verandert;
  2. Middelen: als u overtuigd bent dat de wereld verandert, zal u wel de middelen vinden;
  3. Mandaat: kan een deel van uw bedrijf plaatsmaken voor een nieuw idee, wetende dat een deel van het personeel misschien moet afvloeien of een bedrijfsunit vernietigd wordt?

Vroeg of laat zal ook uw sector, en dus ook uw business, verstoord worden door “digitaal”. U heeft twee opties: ofwel ontwricht u uw businessmodel, ofwel wordt u ontwricht. Zoals gezegd in “Waarom u de digitale trein niet mag missen”: Het zijn niet de sterkste, noch de slimste die overleven, maar wel zij die zich het best aanpassen.

*Terminologie die wordt gebruikt om aan te geven of iemand een bepaald product of technologie begint te gebruiken vooraleer (innovators), samen met (early en late majority) of na (laggards) de grote massa dat doet.

Jo Caudron

Jo Caudron

Jo Caudron is gepassioneerd door technologie en media. Hij heeft meer dan 20 jaar ervaring in de online wereld en als oprichter van verschillende internetbedrijven. Hij is ook auteur van het boek Digital transformation.

Verzend