Op internet duiken ze meer en meer op: platforms die leveranciers in contact brengen met geïnteresseerde kopers. Wat zijn de uitdagingen van zo’n businessmodel? En waar liggen de valkuilen? Bizcover vroeg het aan Iris Decreus van House of Weddings. 

Aanbieders en consumenten met elkaar in contact brengen

Uber, Booking.com, FLAVR, ... sommige van de grootste namen op het internet hanteren min of meer dezelfde zakelijke strategie: ze leveren zelf geen goederen of diensten, maar brengen aanbieders en consumenten (reizigers en huisverhuurders, reizigers en hotels, reizigers en taxi’s,…) met elkaar in contact. Ze noemen zichzelf enablers.

Ook in België kent het idee navolging. Iris Decreus werkte tien jaar als marketeer voor grote consumentenmerken, maar sloeg daarna een heel andere weg in en werd zelfstandig huwelijksplanner. Toen ze een tijdje later zelf trouwde, werd het haar duidelijk dat het soms lastig was om de juiste leveranciers voor het feest op de kop te tikken. Daarmee was het idee voor House of Weddings geboren, een online platform waarop toekomstige bruiden alle leveranciers kunnen vinden voor hun “mooiste dag”, van feestzalen en bloemenwinkels, tot dj’s en ontwerpers van trouwkledij. 

De uitdagingen voor dienstenplatforms

Het meest gebruikte verdienmodel in deze sector bestaat erin dat het platform een commissie krijgt van elke transactie. Booking.com houdt bijvoorbeeld een fee voor zichzelf in op elke overnachting die via haar site wordt geboekt. Van elke taxirit die via Uber wordt gereden, gaat een groot deel van de kostprijs naar de chauffeur, maar een bepaald percentage is voor Uber zelf. House of Weddings werkt gelijkaardig: “De gescreende huwelijksleveranciers betalen ons een jaarlijkse bijdrage om tot ons netwerk te kunnen toetreden” zegt Iris. “Wij hebben dus een dubbele taak: de leveranciers screenen, maar ook dagelijks marketing verzorgen naar de koppels toe.”

House of Weddings moet dus de delicate balans tussen zijn klanten (leveranciers) en de trouwers goed bewaken. Daarin schuilt natuurlijk wel een aandachtspunt voor de verloofden: hoe zeker kunnen ze zijn dat hun leverancier wel degelijk kwaliteit levert als hij betaalde om op het platform aanwezig te zijn? “We hanteren ook een interne screeningsprocedure met vier parameters”, reageert Iris. “Er zijn algemene kwaliteitscriteria die voor elke leverancier gelijk zijn (ervaring, bereikbaarheid, klantvriendelijkheid, …) en specifieke kwaliteitscriteria, omdat een traiteur nu eenmaal iets anders is dan een bruidsmodespeciaalzaak. We checken daarnaast ook heel grondig of iedereen in orde is met de veiligheid: zijn de verzekeringen in orde? Is de gasinstallatie gekeurd? Zijn alle attesten van de voedselveiligheid aanwezig? En, last but not least, is er de feedback van de trouwers zelf: wat vonden ze goed? Waar had beter gekund?” “Deze feedback wordt voorlopig verzameld via een uitgaande mailing na de trouw, voor intern gebruik en evaluatie en is momenteel nog niet voor iedereen zichtbaar”, zegt Decreus. “We overwegen echter wel om dit in de toekomst toegankelijk te maken voor de bezoekers van het platform. 

Voor het platform House of Weddings is het handig dat niet de koppels, maar wel de leveranciers de klanten zijn: een groot huwelijksfeest organiseren de meeste mensen maar één keer. Iris Decreus draaide dat slim om. Haar klanten zijn bijvoorbeeld de trouwzalen en hoe meer huwelijken zij via het platform kunnen binnenhalen, hoe beter voor hen uiteraard. 

Beter inspelen op de noden en wensen van uw doelgroep

De grote uitdaging voor de komende jaren wordt de meetbaarheid van het platform te verfijnen, zegt Iris. “Er zijn elk jaar ongeveer 40.000 huwelijken in België en wij willen minstens 50 procent van die koppels bereiken en helpen. We zien in onze Google Analytics en Facebook-data dat we momenteel al aan 20% zitten in Vlaanderen maar willen ook graag op de Brusselse en Waalse markt groeien. We zijn intussen het grootste huwelijksplatform in de markt, maar we willen graag nog beter onze doelgroep en data begrijpen. Zo kunnen we naar de toekomst toe ons platform verder op punt stellen.” 

Iris Decreus

Iris Decreus

Iris Decreus volgde een master in Marketing Management aan Vlerick Business School en werkte als marketeer onder meer voor Nike, Red Bull en Unilever. In 2009 zei ze de marketingwereld vaarwel en ging ze aan de slag als zelfstandig wedding planner. Eind 2015 richtte ze House of Weddings op. Iris is getrouwd en woont met haar man en twee kindjes in Gent. 

Verzend