Facebook, iTunes, Uber, Airbnb, Amazon, online banking, … De consument heeft de digitalisering omarmd en maakt er dagelijks gretig gebruik van. De ondernemingen in ons land daarentegen, hinken nog achterop op digitaal vlak. Koen De Leus, hoofdeconoom van BNP Paribas Fortis, legt uit waarom en hoe ook u een digitale aanpak introduceert in uw bedrijf.

In zijn boek ‘De Winnaarseconomie’ stelt Koen De Leus dat dankzij de opkomst van online en het digitale de fysieke grenzen meer en meer wegvallen. Dit opent de deur naar natuurlijke monopolies – denk Facebook, waarop quasi iedereen actief is. “Dit is wat ik de Winnaarseconomie noem, waarbij de groten die het digitale centraal in hun filosofie plaatsen, met het gros van het marktaandeel en de winst gaan lopen terwijl de rest het moeilijk heeft”, verklaart de econoom.

Om niet uit de boot te vallen, is het dus cruciaal dat ook uw onderneming mee is met deze vernieuwing. “Wat we nu meemaken is een nieuwe industriële revolutie, en we staan nog niet eens aan het einde van het begin ervan. Disruptie sloeg al toe in de muziek- en reisindustrie en treft nu volop de retailindustrie. Op termijn zal het elke sector treffen. Aanpassen voor het te laat is, is de enige optie!”

De sleutel ligt bij uzelf

“De sleutel hiervoor ligt bij u, de bedrijfsleider. Zolang u niet overtuigd bent van het belang van het digitale, zullen uw medewerkers dat ook niet zijn. Hoe sneller u dus overschakelt naar een digitale aanpak met uw bedrijf, hoe sneller u de vruchten ervan zal plukken”, aldus De Leus. “Het komt er op aan niet te stoppen bij een website met webshop en een aanwezigheid op sociale media. U moet digitaal doordrongen zijn op alle niveaus van uw onderneming zodat de medewerkers kunnen meedenken. Pas dan zullen uw investeringen beginnen te lonen. In de industrie kan bijvoorbeeld veel geautomatiseerd worden aan de hand van computersystemen en sensoren. De data die u hiermee verzamelt, kunt u gebruiken om uw processen te optimaliseren en de consument nieuwe producten aan te bieden.”

Levenslang leren

Zelf overtuigd zijn is dus niet voldoende, ook uw medewerkers moeten overtuigd worden van het nut van een digitale aanpak. Dit zal van hen eveneens een aanpassing vragen, waar ze op langere termijn voordeel uit zullen halen: “We moeten naar een systeem waarbij werknemers levenslang blijven bijleren. Wanneer een bepaalde functie overbodig geworden is, geeft u aan de werknemer in kwestie de kans zich om te scholen. Om terug te komen op ons vorige voorbeeld: de arbeider die de machines bediende, kan omgeschoold worden tot technicus die het computersysteem beheert. Zo hoeft u niemand te ontslaan en hebt u waarschijnlijk een dankbare en gemotiveerde kracht gewonnen. Het vraagt zowel van het bedrijf als de medewerker een aanzienlijke investering.”

Fun, fast and easy

“Hanteer ten slotte het ‘Angry Bird’-principe als u een product of dienst op de markt brengt”, vervolledigt De Leus: “Fun, fast & easy. Maak het de klant zo eenvoudig en leuk mogelijk – liefst gemakkelijker dan bij de grote concurrent – en hij zal bij u terugkomen. Het referentiepunt inzake dienstverlening voor de consument zijn de technologische giganten zoals Amazon, Facebook en Google. U moet minstens het door hen geboden gebruiksgemak evenaren.”

Bijdrage:

Koen De Leus

Koen De Leus is hoofdeconoom bij BNP Paribas Fortis. Hij studeerde handelswetenschappen aan EHSAL en was eerder als beursanalist en chief economist bij De Tijd aan de slag en als senior economist bij KBC. Hij schreef ook al drie boeken: “Gouden beursleuzen”, “Naar Grijsland” en zopas nog “De Winnaarseconomie”.

Verzend